Ford suunnittelee kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvää hot hatchia

Uusi Ford Focus RS on ollut melkoinen menestystarina heti markkinoille tultuaan. Lehdistö on ylistänyt auton hauskaa ajettavuutta maasta taivaisiin, mikä johtuu etuvetoiseen autoon lisätyn nelivedon lähes takatuupparimaisesta käytöksestä driftaustoimintoineen. Myös asiakkaat ovat ottaneet uuden super-Focuksen innostuneesti vastaan, ja monien maiden kiintiöt on myyty loppuun ennätysajassa.

Edellisestä Focus RS:stä tehtiin 500 yksilön erikoissarja, jonka nimeksi annettiin RS500. Mattamustaksi teipatun auton turboviitosen tehoa kasvatettiin 350 heppaan, ja vääntökin lisääntyi jonkin verran. RS500 tuotiin markkinoille juuri ennen nykykorimallisen Focuksen tuloa, ja Ford on nyt ilmeisesti jatkamassa tätä perinnettä.

Salavalokuvaajien linsseihin on nimittäin bongattu uuden Focus RS:n pohjalta tehty testimuuli, jonka konepeltiin on lisätty ilmanpoistoaukot Focuksen edellisten RS-mallien tavoin. Prototyypin testaaminen yleisillä teillä viittaa vahvasti siihen, että uuden RS:n superversio on saanut vihreää valoa sinisen ovaalin johdolta. Se toimii jälleen kerran nyky-Focuksen loppuhuipentumana, ja autoa valmistetaan edeltäjänsä tapaan ainoastaan rajoitettu määrä. Supertykin nimeksi tulee todennäköisesti RS500 perinteitä kunnioittaen.


Focus RS:n 2,3-litraisesta turbonelosesta irtoaa jo normaalimallissa 350 heppaa, joten RS500:n teholukema saattaa olla lähellä 400 hevosvoimaa. Motor Mag -niminen julkaisu tiesi kertoa vähän aikaa sitten, että megaluokan hot hatchiin tulisi hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistettuja koripaneeleja, hiilikuituiset jarrulevyt ja taotusta alumiinista tehtyjä pyöräntuennan komponentteja. Tämän kaiken taustalla on tietysti painonsäästö, ja myös ohjaamon varustusta sekä äänieristystä ollaan ilmeisesti karsimassa. Tavallinen RS painaa karvan verran alle 1600 kiloa, ja RS500 saattaa keventyä huhujen mukaan jopa noin 100 kilolla.

Näiden muutosten tavoitteena on tehdä autosta kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä hot hatch. Tämä päämäärä on kuultu Fordia lähellä olevien lähteiden suusta, joten asiassa pitäisi olla vinha perä. Tavallinen Focus RS kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa ja yltää 266 km/h:n huippunopeuteen, eli näissä lukemissa on vielä parantamisen varaa. RS500:n kiihtyvyyslukeman täytyisi alkaa käytännössä kolmosella, jotta tavoite voidaan saavuttaa. Tavallisen RS:n kiihtyvyyttä rajoittaa auton manuaalivaihteisto, ja kolmosella alkavaan lukuun tarvittaisiinkin kipeästi kaksoiskytkinlaatikkoa. Tekniset yksityiskohdat selvinnevät piakkoin, koska RS500:n esittelyajankohdaksi on kaavailtu ensi vuoden alkupuolta. Focuksen seuraava korimalli on tulossa jo vuoden 2017 lopulla, joten RS500 täytyy lanseerata vielä sitä ennen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...