Monissa viime aikojen urheiluautoissa on muokattu sisään tulevaa moottorin soundia voimistamalla tiettyjä taajuuksia ja heikentämällä vastaavasti äänen muita tasoja. Syynä tähän on ollut useimmiten se, että taloudellisuutta tavoittelevien downsizing-koneiden on haluttu kuulostavan vähintään yhtä mahtipontisilta kuin isommalla iskutilavuudella varustetut edeltäjänsä. Feikattujen äänten avulla on siis haluttu korostaa kuskin kokemaa sporttista fiilistä.
Nyt Ford on kuitenkin jättänyt USA:ssa patenttihakemuksen keinotekoisista moottoriäänistä aivan eri syystä. Ovaalimerkki haluaa, että kone kuulostaisi useampisylinteriseltä kuin mitä se on oikeasti. Tällöin esimerkiksi kolmipyttyinen pannu murisisi kuin suora kuutonen, mutta tällä ajatuksella ei ole mitään tekemistä urheilullisuuden kanssa. Ford uskoo nimittäin, että todellista muhkeammat äänet saisivat kuskit ajamaan taloudellisemmin isommalla vaihteella.
Jenkki-insinöörit ovat järkeilleet, että tämän idean myötä kulutuksia saataisiin laskettua käytännön ajossa tehokkaammin kuin downsizing-koneiden avulla. Aivan viime aikoina on ollut muutenkin havaittavissa, että downsizingista ollaan siirtymässä enemmänkin rightsizingiin, ja mahdollisimman pientä iskutilavuutta ei enää tarvitse tavoitella hinnalla millä hyvänsä.
Ovaalimerkki on itsekin panostanut voimakkaasti pieniin koneisiin, ja esimerkiksi litran kokoinen kolmipyttyinen EcoBoost-moottori löytyy nykyään yllättävän monen Fordin nokalta. Patenttihakemuksen mukaan monet ihmiset vaihtavat kuitenkin korvakuulolta, ja pikkukoneita kierrätetään turhan paljon maksimitehon saavuttamiseksi. Tämä nostaa luonnollisesti kulutuksia ja päästöjä. Fordin ideana on nauhoittaa moottorin ääntä ja soittaa sitä kaiuttimien kautta takaisin oikeissa kohdissa, jolloin kone kuulostaisi useampipyttyiseltä kuin se todellisuudessa onkaan. Jenkkien teorian mukaan tämä saisi kuskit vaihtamaan isommalle jo aikaisemmassa vaiheessa.
Ford käyttää jo nyt feikattuja soundeja mm. viimeisimmän Mustangin neloskoneisessa versiossa ja uudessa Focus RS:ssä, joissa molemmissa hyödynnetään 2,3-litraista EcoBoost-turboa. Näissä autoissa ideana on kuitenkin tehdä ajokokemuksesta sporttisempi jo suhteellisen alhaisilla ajonopeuksilla, kun taas uuden patentin avulla halutaan kohentaa taloudellisuutta. Onkohan seuraava vaihe se, että sähköautoihinkin tuodaan polttomoottorin pörinää kaiuttimien kautta?