Ferrari suunnittelee lisää hybridejä – myös LaFerrari-hyperauton avoversio on tulossa

Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtaja Sergio Marchionne valittiin äskettäin myös Ferrarin ylimmäksi pomoksi, kun Maranellon oria viime vuodet luotsannut Amedeo Felisa jäi eläkkeelle. Marchionne on tunnettu kovista kasvusuunnitelmistaan, mutta Ferrarista ei olla tekemässä mitään massamerkkiä hänenkään alaisuudessaan.

Julkisuudessa on liikkunut jo pitkään huhuja Ferrarin uudesta aloitusmallista, jonka nimeksi kaavailtiin Dinoa 60- ja 70-lukujen taitteen pikku-Ferrarin tavoin. Sergio Marchionne laittoi nyt kuitenkin näille huhuille pisteen Automobile Magazinen tekemässä haastattelussa. Italialaismerkki ei ole kuulemma löytänyt vastauksia autoa koskeviin ydinkysymyksiin. Ferrari ei siis tiedä, kuinka Dino pitäisi asemoida markkinoilla, kuinka paljon sen hinnaksi tulisi ja miten se sijoittuisi merkin mallistossa keskimoottorisen 488 GTB:n seuraajaan nähden.

Marchionne vahvisti sen sijaan, että LaFerrari-hyperautosta nähdään avokattoinen Spider-versio, kuten monet ovat ounastelleetkin. Hän ei suostunut antamaan autosta vielä mitään tarkempia tietoja, mutta potentiaalisille asiakkaille on kuulemma jo kerrottu avo-LaFerrarin ostomahdollisuudesta.

Eri medioissa aiemmin liikkuneiden tietojen mukaan hyperauton avoversio saatetaan esitellä jo kesäkuussa Ferrari Cavalcade -tapahtumassa. Tuotanto rajoitetaan ilmeisesti vain 150 tai 200 yksilöön, ja autoa vauhdittaa umpimallin tavoin 6,3-litrainen vapari-V12 ja sitä avustava sähkömoottori.

Hybridivoimanlähde ei jää pelkästään LaFerrarin erikoisuudeksi, vaan sähköavusteinen teknologia nähdään vähitellen Maranellon orin tavallisemmissakin malleissa. Sergio Marchionne vahvisti haastattelussa, että merkiltä tulee koko joukko entistäkin suorituskykyisempiä Ferrareita, kun sähköistäminen on saatu päätökseen. Tämä oli melkoisen suora vihje siitä, että seuraavan sukupolven Ferrarit tulevat olemaan hybrideitä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...