Eurooppa saa osansa Dodgen viimeisistä perinteisistä muskeliautoista – vanhalle mantereelle laivataan pieniä määriä Chargerin ja Challengerin Last Call -malleja

Dodge esitteli juuri hurjan Challenger SRT Demon 170:n, joka toimii merkin perinteisten veekasimuskelien joutsenlauluna Amerikan markkinoilla. Eurooppaan tämä erikoismalli ei valitettavasti päädy, mutta täälläkin päästään vielä nauttimaan nykyisen Challengerin ja Chargerin loppuhuipennuksista.

Dodge kertoi, että se aikoo laivata molempien mallien Last Call -versioita myös vanhalle mantereelle autojen menestyksekkään USA:n lanseerauksen jälkeen. Amerikan puolella Dodge toi mallivuodeksi 2023 myyntiin peräti seitsemän eri Last Call -mallia, jotka ovat Challenger Shakedown, Charger Super Bee, Challenger ja Charger Scat Pack Swinger, Charger King Daytona, Challenger Black Ghost sekä jo mainittu yli 1000-heppainen Challenger SRT Demon 170.

Kuva: Dodge

Näistä Eurooppaan päätyy kuulemma suurin osa Challenger SRT Demon 170:ää ja Charger King Daytonaa lukuun ottamatta. Suuria määriä autoja ei kuitenkaan kannata odotella. Ensimmäisenä tarjolle tulee Challenger Shakedown, joita laivataan Atlantin tälle puolelle ainoastaan 55 yksilöä. Shakedown on saanut inspiraationsa vuoden 2006 SEMA Show’ssa nähdystä Challenger-konseptista, ja erikoismallin lähtökohtana toimii Challengerin R/T Scat Pack -versio.

Kaiken kaikkiaan Shakedowneja valmistetaan 1000 autoa. Niistä 500:ssa on vakio-R/T:n kori, kun taas toisessa puolikkaassa on R/T Scat Packiin saatavilla oleva Widebody-korisarja. Eurooppaan päätyvissä 55 autossa on tämä korisarja vakiona, ja ulkovärinä palvelee Pitch Black -niminen musta. Shakedownin muita herkkuja ovat esimerkiksi Moparin Shaker-konepelti, mustaa ja punaista yhdistelevä tarrasarja sekä uudet 20-tuumaiset vanteet, joiden leveys on 9,5 tuumaa perusmallissa ja 11 tuumaa Widebodyssa.

Kuva: Dodge

Autossa on myös Brembon jarrut punaisilla satuloilla, konehuonetta koristava Last Call -laatta sekä mustaa nappanahkaa ja alcantaraa sisustan puolella. Euroopan hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta USA:n hintatasosta lienee turha haaveilla. Suomessa päälle tulisivat vielä muhkeiden päästöjen mukanaan tuoma roima autovero, mutta Dodgella ei ole täällä edes maahantuojaa tällä hetkellä.

LähdeCarscoops

Lue lisää