Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille urille ensimmäisen sähköautonsa myötä.

Romanialaislähtöinen Dacia esitteli jo viime kuussa Spring-nimisen konseptin täyssähköisestä pikkuautosta SUV-tyylisillä höysteillä. Vaikka Dacian tutkielmaa mainostettiin aivan uudeksi, tarkempi katsominen paljasti kuitenkin joitakin tuttuja piirteitä. Tämä johtuu siitä, että auton kori oli valoja, maskia ja erilaisia koristeita lukuun ottamatta käytännössä identtinen Kiinassa myynnissä olevan Renault City K-ZE:n kanssa, joka sattuu olemaan halvimpia sähköautoja sikäläisillä markkinoilla.

Euroopassa tämä rooli lankeaa Dacia Springin tuotantoversion harteille. Autoa mainostetaan suorastaan vallankumoukselliseksi hintansa perusteella, koska siitä pitäisi tulla vanhan mantereen halvin sähköauto. Käytännössä tämä tarkoittaisi Suomessakin reilun 15 000 euron taksaa, jos Dacian sähköuutuus saadaan myyntiin meidän leveysasteillamme. Tällä hetkellä edullisimmat tarjolla olevat sähköautot ovat lähes identtiset Seat Mii Electric ja Skoda Citigo iV, joista täytyy pulittaa valtion hankintatuen vähentämisen jälkeen reilut 17 000 euroa.

Dacia on kuitenkin 3,73 metrin pituisena tätä kaksikkoa hieman isompi. Lisäksi auto tarjoaa korkeamman maavaransa ja katumaasturimaisten muotoiluelementtiensä myötä jopa hitusen SUV-fiilistä. Tänä keväänä esitelty konsepti vaikutti jo sen verran tuotantovalmiilta, että lopullinen myyntimalli ei eronne siitä kuin muutamien koristeidensa osalta. Auton lähtökohtana toimiva Renault City K-ZE on luokiteltu Kiinan määräysten mukaisesti, kun taas Dacia sertifioidaan Euroopassa pätevän WLTP-standardin mukaan.

Suosittelemme

Toimintamatkaksi yhdellä latauksella luvataan yli 200 kilometriä, mutta akkujen kapasiteetista tai auton suoritusarvoista ei kerrota vielä mitään. Renault City K-ZE:ssä käytettävä 26,8 kWh:n akku mahdollistaa etupyörille ohjattavan 44 hevosvoiman kokonaistehon, mutta Dacia saattaa viilata omaa malliaan puhdikkaampaan suuntaan Euroopan markkinoiden ehdoilla. Auton pitäisi tulla myyntiin vanhalla mantereella ensi vuonna, mutta tarkemmasta ajankohdasta ei ole vielä tietoa.

3 KOMMENTIT

  1. 44hv kokonaistehon? Eikö sähköautojen pitänyt tarjota kaikille urheiluautomaista suorituskykyä…?

    Ei jatkoon, joudun odottamaan että nämä eTronit ja EQ:t pääsevät n. 5 vuoden ikään… Ajan sitten akuista loput mehut ulos;-)

  2. Tuota minäkin hämmästelin. Sähköautojen yksi myyntivaltti on ollut nimenomaan se, että ne ovat melko tehokkaita. Kuka muka tänä päivänä uskaltautuisi hektiseen nykyliikenteeseen rättisitikan tehoisella autolla? Alle 100-heppaisella jää jalkoihin, siksi niitä ei muut merkit juuri kehtaa tarjotakaan.

  3. No se sähköauton ”teho” on suhteellista, perheautolla 150 km/t huiput?
    Sitä tarjosi takaveto-Ladat jo 40 vuotta sitten ;-))

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat