Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille urille ensimmäisen sähköautonsa myötä.

Romanialaislähtöinen Dacia esitteli jo viime kuussa Spring-nimisen konseptin täyssähköisestä pikkuautosta SUV-tyylisillä höysteillä. Vaikka Dacian tutkielmaa mainostettiin aivan uudeksi, tarkempi katsominen paljasti kuitenkin joitakin tuttuja piirteitä. Tämä johtuu siitä, että auton kori oli valoja, maskia ja erilaisia koristeita lukuun ottamatta käytännössä identtinen Kiinassa myynnissä olevan Renault City K-ZE:n kanssa, joka sattuu olemaan halvimpia sähköautoja sikäläisillä markkinoilla.


Euroopassa tämä rooli lankeaa Dacia Springin tuotantoversion harteille. Autoa mainostetaan suorastaan vallankumoukselliseksi hintansa perusteella, koska siitä pitäisi tulla vanhan mantereen halvin sähköauto. Käytännössä tämä tarkoittaisi Suomessakin reilun 15 000 euron taksaa, jos Dacian sähköuutuus saadaan myyntiin meidän leveysasteillamme. Tällä hetkellä edullisimmat tarjolla olevat sähköautot ovat lähes identtiset Seat Mii Electric ja Skoda Citigo iV, joista täytyy pulittaa valtion hankintatuen vähentämisen jälkeen reilut 17 000 euroa.

Dacia on kuitenkin 3,73 metrin pituisena tätä kaksikkoa hieman isompi. Lisäksi auto tarjoaa korkeamman maavaransa ja katumaasturimaisten muotoiluelementtiensä myötä jopa hitusen SUV-fiilistä. Tänä keväänä esitelty konsepti vaikutti jo sen verran tuotantovalmiilta, että lopullinen myyntimalli ei eronne siitä kuin muutamien koristeidensa osalta. Auton lähtökohtana toimiva Renault City K-ZE on luokiteltu Kiinan määräysten mukaisesti, kun taas Dacia sertifioidaan Euroopassa pätevän WLTP-standardin mukaan.





Toimintamatkaksi yhdellä latauksella luvataan yli 200 kilometriä, mutta akkujen kapasiteetista tai auton suoritusarvoista ei kerrota vielä mitään. Renault City K-ZE:ssä käytettävä 26,8 kWh:n akku mahdollistaa etupyörille ohjattavan 44 hevosvoiman kokonaistehon, mutta Dacia saattaa viilata omaa malliaan puhdikkaampaan suuntaan Euroopan markkinoiden ehdoilla. Auton pitäisi tulla myyntiin vanhalla mantereella ensi vuonna, mutta tarkemmasta ajankohdasta ei ole vielä tietoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

  1. 44hv kokonaistehon? Eikö sähköautojen pitänyt tarjota kaikille urheiluautomaista suorituskykyä…?

    Ei jatkoon, joudun odottamaan että nämä eTronit ja EQ:t pääsevät n. 5 vuoden ikään… Ajan sitten akuista loput mehut ulos;-)

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...