Renault Group piti äskettäin lehdistötilaisuuden, jossa kerrottiin talouslukujen lisäksi myös uusista malleista. Niitä on tulossa emomerkin ohella budjettibrändi Dacialta.
Talouslukujen osalta Renaultilla oli positiivisia uutisia, koska konserni palasi vuonna 2021 voitolliseksi kahden tappiollisen vuoden jälkeen. Jatkossa myös Renault Group keskittyy voimakkaasti sähköautoihin, mutta polttomoottoriakaan ei unohdeta täysin. Lehdistötilaisuudessa julkaistiin nimittäin tiiserikuva vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustetusta konseptista, joka luvattiin esitellä kokonaisuudessaan toukokuussa.
Tilaisuudessa näytettiin myös vuoteen 2025 asti ulottuva sähköautojen tiekartta. Erityisesti vuosi 2024 vaikuttaa kiireiseltä, koska silloin tulossa on peräti neljä Renaultin merkillä varustettua sähköuutuutta. Niiden joukkoon kuuluvat ikonisten 4:n ja 5:n uudelleentulkinnat, vielä nimeämätön sähkömalli sekä pakettiauto. Joukkoon kuuluu myös jo aiemmin väläytetty takaspoilerilla höystetty Alpine, joka toimii sähkö-Viitosen hot hatch -versiona.
Lisäksi vuonna 2024 lanseerataan Dacian uusi sähköauto. Se korvaa nykyisen Springin, joka on monissa Euroopan maissa markkinoiden halvin sähköauto. Vaikka Kiinassa valmistettavasta Springistä on tehty jo 46 000 tilausta, se saa kuitenkin seuraajan melko pian. Spring korvaaja tehdään Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meon mukaan CMF-A-nimiselle pohjalevylle, eli uutuus kuuluu Springin tavoin miniautojen A-segmenttiin. Uusi Renault 4 ja 5 kehitetään sen sijaan pykälää suuremman CMF-B:n varaan, joka on tarkoitettu nimensä mukaisesti B-segmentin pikkuautoihin.
Suosittelemme
Renaultin ja Dacian sähköpienokaiset saavat seuraa Viitosen kanssa samaa perusrakennetta hyödyntävästä Nissan Micran seuraajasta, josta kerroimme jo muutama viikko sitten. Ranskassa valmistettava Nissan on osa Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin sähköautovyörytystä, jonka myötä vuosikymmenen loppuun mennessä tulossa on peräti 35 uutta sähköautoa. Niiden joukkoon kuuluu myös keskimoottorisen Alpine A110:n korvaava urheiluauto, joka kehitetään yhteistyössä Lotuksen kanssa.