Saksassa päämajaansa pitävän Mansory-virityspajan luomukset kolkuttelevat välillä hyvän maun rajoja. Tällä kertaa firman käsittelyyn on päässyt Audi RS Q8, joka näyttää jopa hillityltä ainakin Mansoryn omalla asteikolla.
Iranilaissyntyisen Kourosh Mansoryn vetämä yritys on niittänyt mainetta villeillä korisarjoillaan, mutta sen repertuaariin kuuluu myös tekniikan virittäminen. RS Q8:n tapauksessa lähtökohdassakaan ei tarvitse varsinaisesti valittaa voiman puutteesta, koska Audin nelilitrainen tuplaturbokasi luovuttaa 600 hevosvoiman huipputehon ja 800 newtonmetrin maksimiväännön. Mansory on kuitenkin asentanut superluokan katumaasturiin uuden moottorinohjaussoftan ja paremmin virtaavan pakoputkiston, joiden ansiosta potkua irtoaa nyt 780 hepan ja tasan 1000 newtonin edestä.
Näiden lukemien myötä nollasta sataan -kiihtyvyys on kohentunut puolella sekunnilla vakioautoon verrattuna. Maaginen arvo on nyt vain 3,3 sekuntia, ja huippunopeuttakin riittää peräti 320 km/h, eli moni superauto olisi ihmeissään tämän SUV:n kanssa. Kasvaneista voimavaroista kerrotaan ulospäin korisarjalla, joka koostuu monista hiilikuituosista. Niiden joukkoon kuuluvat mm. etupuskurin ja maskin lisäpalikat, etupuskurin alla komeileva splitteri sekä taatusti erottuvat sivuhelmat ja takapuskurin diffuusori.
Takanäkymiä on höystetty myös kahdella spoilerilla, joista alempi on melko huomaamaton lippa takaluukun kannessa. Alkuperäiset ovaalin malliset tuplaputkenpäät on korvattu neljällä kulmikkaalla ulostulolla, ja sekä etulokasuojista että konepellistä löytyvät nyt ilmanpoistoaukot. Konepelti on leivottu kokonaan uudestaan hiilikuidusta. Sama koskee myös vakiolokarien päälle sovitettuja erillisiä lokasuojanlevityksiä, ja mustanpuhuvaa ulkonäköä on vielä piristetty punaisilla tehosteraidoilla.
Suosittelemme
Auton alla pyörivät peräti 24-tuumaiset vanteet, jotka on kietaistu edessä 295/30- ja takana 355/25-profiilisille renkaille. Sisustaa on puolestaan höystetty hiilikuituisilla koristeilla ja Mansoryn omaa designia edustavalla ratilla, jossa siinäkään ei ole hiilikuidussa säästelty. Verhoilumateriaaleina palvelevat pääosin musta nahka ja alcantara, jotka saavat kontrastia ulkokuoren kaltaisista punaisista tehosteista.