Entistäkin superimpi SUV – Mansory tuo Audi RS Q8:aan lisää tehoa ja yksilöllisyyttä

Saksassa päämajaansa pitävän Mansory-virityspajan luomukset kolkuttelevat välillä hyvän maun rajoja. Tällä kertaa firman käsittelyyn on päässyt Audi RS Q8, joka näyttää jopa hillityltä ainakin Mansoryn omalla asteikolla.

Iranilaissyntyisen Kourosh Mansoryn vetämä yritys on niittänyt mainetta villeillä korisarjoillaan, mutta sen repertuaariin kuuluu myös tekniikan virittäminen. RS Q8:n tapauksessa lähtökohdassakaan ei tarvitse varsinaisesti valittaa voiman puutteesta, koska Audin nelilitrainen tuplaturbokasi luovuttaa 600 hevosvoiman huipputehon ja 800 newtonmetrin maksimiväännön. Mansory on kuitenkin asentanut superluokan katumaasturiin uuden moottorinohjaussoftan ja paremmin virtaavan pakoputkiston, joiden ansiosta potkua irtoaa nyt 780 hepan ja tasan 1000 newtonin edestä.

-- MAINOS --

Näiden lukemien myötä nollasta sataan -kiihtyvyys on kohentunut puolella sekunnilla vakioautoon verrattuna. Maaginen arvo on nyt vain 3,3 sekuntia, ja huippunopeuttakin riittää peräti 320 km/h, eli moni superauto olisi ihmeissään tämän SUV:n kanssa. Kasvaneista voimavaroista kerrotaan ulospäin korisarjalla, joka koostuu monista hiilikuituosista. Niiden joukkoon kuuluvat mm. etupuskurin ja maskin lisäpalikat, etupuskurin alla komeileva splitteri sekä taatusti erottuvat sivuhelmat ja takapuskurin diffuusori.

-- MAINOS --




Takanäkymiä on höystetty myös kahdella spoilerilla, joista alempi on melko huomaamaton lippa takaluukun kannessa. Alkuperäiset ovaalin malliset tuplaputkenpäät on korvattu neljällä kulmikkaalla ulostulolla, ja sekä etulokasuojista että konepellistä löytyvät nyt ilmanpoistoaukot. Konepelti on leivottu kokonaan uudestaan hiilikuidusta. Sama koskee myös vakiolokarien päälle sovitettuja erillisiä lokasuojanlevityksiä, ja mustanpuhuvaa ulkonäköä on vielä piristetty punaisilla tehosteraidoilla.

-- MAINOS --

Auton alla pyörivät peräti 24-tuumaiset vanteet, jotka on kietaistu edessä 295/30- ja takana 355/25-profiilisille renkaille. Sisustaa on puolestaan höystetty hiilikuituisilla koristeilla ja Mansoryn omaa designia edustavalla ratilla, jossa siinäkään ei ole hiilikuidussa säästelty. Verhoilumateriaaleina palvelevat pääosin musta nahka ja alcantara, jotka saavat kontrastia ulkokuoren kaltaisista punaisista tehosteista.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.