Lisää tehoa ja yksilöllistä ulkonäköä – luksusautojen korisarjat ja virityspaketit

Autonvalmistajat käyttävät huomattavan paljon aikaa ja resursseja automalliensa ulkonäön suunnitteluun, ja pyrkivät siten erottautumaan massasta, sekä muiden valmistajien luomuksista. Saman merkkiset ja malliset autot erottuvat toisistaan usein vain värin perusteella, mutta valmistajat tarjoavat myös lisävarusteita, joilla voi tehdä ainakin pientä eroa “naapurin hankkimaan” perusmalliin nähden.

Jos pelkät autovalmistajan tarjoamat lisävarusteet eivät kuitenkaan riitä, on mahdollista kääntyä korisarjoja ja viritysosia tarjoavan liikkeen puoleen, ja siirtyä auton yksilöimisessä ihan uudelle tasolle. Markkinoilla on useita korisarjoja valmistavia yrityksiä, joista useat tarjoavat mahdollisuuden myös auton suorituskyvyn lisäämiseen. Perehdymme tässä jutussa neljään tunnettuun virityspajaan, jotka ovat erikoistuneet luksus- ja urheiluautojen ulkonäön muokkaamiseen ja tekniikan virittämiseen.

Novitec

-- MAINOS --

Eteläsaksalainen, vuonna 1989 perustettu, Novitec Group on yksi kokeneimmista ja arvostetuimmista koriräätäleistä, joka on erikoistunut italialaisten urheiluautojen muokkaamiseen.  Italialaisten merkkien, Ferrari, Lamborghini ja Maserati, lisäksi, Novitec käsittelee myös legendaarisia englantilaismerkkejä, kuten McLaren ja Rolls-Royce. Tuoreimpana merkkinä Novitecin listalta löytyy myös amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla.

Tutustuimme Novitecin korisarjalla räätälöityyn, sporttiseen Maserati Levante S -katumaasturiin, jonka ulkonäköä on kohennettu ärhäkkäällä Novitecin Widebody -korisarjalla. Novitec tarjoaa Maseratiin eritasoisia sarjoja, joista Widebody on näyttävimmästä päästä. Korisarjan asennuksen on tehnyt luksus- ja urheiluautoja maahantuova, myyvä ja huoltava, Luxury Collection Automobiles, missä myös kyseinen auto on myytävänä.

Maserati Levante S – Novitec Widebody

-- MAINOS --




Maserati Levante S – Novitec Widebody

Normaalistikin upealta näyttävä Levante on saanut kauttaaltaan lisää asennetta, sillä näkyviä muutoksia on tehty niin etu- ja takapäähän, kuin sivuillekin. Etupuskuri on vaihtunut suurempaan ja hyökkäävämmän näköiseen osaan, joka jatkuu sulavasti sivuille levitettyihin pyöränkaariin. Levitetyt helmat päätyvät niin ikään takapään pyöränkaarien kautta uuteen takapuskuriin, jonka keskeltä löytyy myös vauhdikkaan näköinen diffuusori, eli ilmanohjain.

-- MAINOS --

Asennuksessa jokainen korisarjan kappale sovitetaan ensin paikoilleen, ja niihin tehdään tarvittavat hienosäädöt. Sovituksen jälkeen osat saavat maalaamossa auton alkuperäistä väriä vastaavan sävyn, minkä jälkeen suoritetaan lopullinen asennut ja viimeistely. Uudet renkaat ja vanteet kuuluvat pakettiin, ja Levanten alla komeilee nyt mattamustat 22-tuumaiset vanteet, joiden päällä urheilullisen leveät Dunlop Sport Maxx 295/30 -renkaat.

Maserati Levante S – Novitec Widebody

Maserati Levante S – Novitec Widebody

Maserati Levante S Novitec Widebody -korisarjan hinta on 19 000 euroa sisältäen sarjan kaikki osat ja renkaat vanteineen. Maalaukseen ja asennukseen menee useampi päivä, ja kustannuksia kertyy noin viiden tuhannen euron edestä. Auton kokonaishinta varusteineen on 159 900 euroa veroineen, mihin suhteuttaen korisarjan hinta tuntuu kohtuulliselta – saman verran saa helposti menemään lähes minkä tahansa premium-auton lisävarusteisiin.

Mansory

Saksan itäreunassa, lähellä Saksan ja Tšekin rajaa, pääkonttoriaan pitävä, vuonna 1989 perustettu Mansory, on erikoistunut premium- ja luksusautojen muokkaamiseen, ja sen merkkivalikoima on vaikuttava: Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Land Rover, Lotus, Maserati, McLaren, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls-Royce, Smart ja Tesla. Skaala on todella laaja, sillä paketteja löytyy niin muutaman kymmentuhannen euron Audiin tai BMW:hen kuin yli miljoonan euron Bugattiinkin.

Pääsimme tutustumaan Lamborghini Huracan Spyderiin, joka oli juuri sillä hetkellä liikkeen huollon puolella. Kangaskattoiseen avo-Lamboon on asennettu Mansoryn korisarja, mihin sisältyy uudet ja ärhäkämmät etu- ja takadiffuusorit, kookas spoileri ja sivuhelmat ilmanottoineen, sekä peilit.

Jo vakiona todella menevän näköinen Huracan on saanut lisää asennetta lisäilmaohjaimilla, ja näyttää nyt ratakelpoisemmalta, kuin ennen. Sitä se onkin, sillä Mansoryn osat eivät ole pelkkiä koristeita, vaan parantavat auton aerodynamiikkaa. Osat lisäävät auton pitovoimaa, eli downforcea, mikä painaa autoa maata kohti, ja lisää renkaiden otetta tiehen. Huomionarvoista tässä Mansoryn Huracan-korisarjassa on se, että kaikki mikä näyttää hiilikuidulle, on myös sitä.

 

Niin sanotun optisen paketin lisäksi, Huracan LP 610 Spyder on saanut piristysruiskeen myös konehuoneen puolelle. Tehon lisäämiseen on käytetty O.CT Tuningin -virtyspakettia, millä Lambon tehoja on nostettu 610 hevosvoimasta peräti 810 hevosvoimaa. Kierrosrajoitin herää vasta yli 8000 minuuttikierroksen kohdalla, joten kaikkien hevosten hirnuessa tämän auton äänimaailmakin on kaukana tavanomaisesta.

Saksalainen O.CT on erikoistunut saksalaisten automerkkien tuunaamiseen, mutta italialaisen Lamborghinin lisäksi, O.CT on tuunannut myös jenkkimuskeleita, kuten legendaarisen Corvette C7 V8 Stingrayn lukemiin 630 HP/810Nm.

Myös Mansory tarjoaa tekniikkapaketteja, jolla voidaan parantaa auton suorituskykyä. Esimerkkinä Huracaniin soveltuva paketti, millä Lambo saadaan kiihtymään sataseen 2,9 sekunnissa ja huippunopeus nostettua 330 km/h. Mainittujen lisäksi Mansory kädenjälki näkyy halutessa myös auton matkustamossa, johon listalta löytyy muun muassa penkkien ja muiden auton sisustan osien uudelleen verhoiluja, sekä kojelaudan elementtejä.

Mansoryn paketit ovat todella laadukkaita, mutta niillä on myös hintansa. Kuvissa näkyvän Lamborghinin Mansory-paketti maksoi asennuksineen ja veroineen 87500 euroa.

Lamborghini Huracan Spyder – Mansory

Lamborghini Huracan Spyder – Mansory

 

Brabus

Edellä mainittuja virityspajoja hieman iäkkäämpi, vuonna 1977 perustettu, Brabus, on niin ikään saksalainen on erikoistunut lähes yksinomaan Mercedes-Benz -autoihin, vaikka referenssilistalta löytyy myös MB:n omistama pikkuautomerkki Smart.

Brabukselta löytyy eväät jokaiseen Mercedes luokkaan, mukaan lukien myös V-luokan pakettiautot ja X-luokan avolava. Pienimmät paketit alkavat A-mallin ulkoisista muutoksista, ulottuen aina Mercedes Maybach Brabus 900 -pakettiin, missä edustusluokan lippulaivan luksusvarustelun parantelun lisäksi, konehuoneesta on kutiteltu ulos järisyttävät teho-ja vääntölukemat: 900 hv / 1500 Nm.

Brabus haluaa tehdä huippuhyvästä vieläkin paremman, sillä usein lähtökohtana on Mercedes AMG-malli. Jo valmiiksi tykimpää ulkonäköä ja tehoa tarjoava AMG pistetään vieläkin paremmaksi, kuten kuvissa näkyvä AMG G63, johon ollaan huollon puolella asentamassa Brabus 700 Widestar-pakettia. Moottorin teho nostetaan 571 hevosvoimasta (420 kW) peräti 700 hevosvoimaan (515kW), ja 760 Nm:n vääntölukema kasvaa 960 Nm:iin.

Mercedes-Benz AMG G63 – Brabus

Mercedes-Benz AMG G63 – Brabus

Tehonlisäyksen lisäksi, myös ulkonäköa kohennetaan osittain hiilikuituisella konepellillä, suuremmillä widebody-pyöränkaarilla, etu- ja takapään ilmanohjailmilla, sekä useilla koristeellisilla Brabus-logon sisältävillä osilla. Myös vanteet ja renkaat laitetaan uusiksi, jotta ne sopisivat auton uuteen ja ärhäkämpään ilmeeseen paremmin.

Asennus on tarkkaa hommaa, ja jokaisen palasen on istuttava millilleen kohdalleen. Siksi myös Brabus-pakettien asennus on ainoastaan valtuutetun asennusliikkeen heiniä. Hintaa kuvissa näkyvälle Brabus 700 Widestar-koripaketille tulee maalattuna ja asennettuna 47000 euroa, ja Brabus 700 -tehopaketti keventää pankkitiliä 22500 eurolla. Paketin päälle on vielä tarjolla spesiaali Brabus-putkisto, jonka hinta asennettuna on 7800 euroa.

Mercedes-Benz AMG G63 – Brabus

Mercedes-Benz AMG G63 – Brabus

Mercedes-Benz AMG G63 – Brabus

 

TechArt

Stuttgartin liepeillä pääkonttoriaan pitävä, vuonna 1987 perustettu, TechArt, on erikoistunut Porsche-mallien tuunaamiseen, ja sen valikoimasta löytyy niin optiset kuin tehopaketit Porsche Boxster, Cayman, 911, Panamera, Macan ja Cayenne -malleihin. Vankka merkkikokemus tekee siitä yhden arvostetuimmista Porsche tuunaajista, ja sen myötä muun muassa auton tehdastakuu säilyy, vaikka autoa muokataan reilulla kädelläkin.

Kuvissa yksi TechArtin-paketilla varustettu Porsche Panamera GrandGT, jonka widebody-korisarja muuttaa melkoisesti auton yleisilmettä. Millintarkasti valmistetut ja paikalleen sovitetut osat sulautuvat saumattomasti osaksi autoa, lopputulos on todella upea. Tällä upeudella on tosin hintansa, sillä sarjan hinta asennettuna, uusilla renkailla ja vanteilla, kohoaa 50 000 euron tuntumaan. Pelkän widebody-korisarjan osuus ilman maalausta ja asennusta on noin 30 000 euroa.

TechArt Porsche GrandGT
Panamera TechArt GrandGT. Kuva: Luxury Collection Automobiles

Kaikki TechArtin paketit eivät tosin yllä rahallisesti näin korkealle, vaan esimerkiksi suosittuun Macan-malliin saa widebody-paketin, powerkit-virityssarjan ja urheilullisen pakoputkiston jo puolella edellä mainitusta hinnasta. Ylläolevassa kuvassa Panameran takana näkyy myös Porsche Cayenne, joka on varusteltu TechArtin 9YA-sarjan paketilla. Laadukkaan korisarjan asennus on vaativaa, ja TechArtin-sarjojen asennukseen menee työtä sarjasta riippuen muutamasta päivästä, jopa kahteen viikkoon.

TechArtin korisarjoja asentavan Luxury Collection Automobilesin mukaan, yleensä tilataan aerodynaamisia lisävarusteita ja kevyempiä paketteja, mutta myös ääripäästä olevia widebody-sarjoja menee kaupaksi. Yhä useampi luksus- ja urheiluautoja hankkivista asiakkaista haluaa yksilöllisempää ilmettä, ja nämä lisävarusteet mahdollistavat selvän erottautumisen valtavirrasta.

Porsche Panamera GrandGT - Techart
Panamera TechArt GrandGT. Kuva: Luxury Collection Automobiles

TechArt Porsche GrandGT
Panamera TechArt GrandGT. Kuva: Luxury Collection Automobiles

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.