MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Ensipuraisu Jaguar F-Paceen – kävimme tutustumassa kissamerkin ensimmäiseen katumaasturiin

Jaguarilla on upea historia kuvankauniiden sporttimallien valmistajana. Ehkä tunnetuin niistä kaikista on 60-luvun legendaarinen E-Type, ja niinpä brittimerkki päätti nimetä pari vuotta sitten esitellyn uuden urheiluautonsa ikonin jalanjäljillä F-Typeksi. Luksus- ja urheiluautovalmistajatkin saavat nykyään kasvatettua myyntiänsä parhaiten katumaasturien avulla, ja nyt myös Jaguar hyppää samaan kelkkaan. Brittien katumaasturin nimi F-Pace viittaa sporttimalli F-Typeen ja merkin ”Grace, Space and Pace” -mainoslauseeseen historian hämäristä.

Jagge_2

F-Pace esiteltiin suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä, ja auto tulee Suomessa myyntiin alkukesästä. Sporttinen katumaasturi kävi kuitenkin jo nyt kotimaan kamaralla ennakkoesittelyssä, ja pääsimme ottamaan kylmät tyypit autosta. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy todella onnistuneeseen muotoiluun ja mittasuhteisiin. Vaikka F-Pace on suhteellisen iso keskiluokan katumaasturi, se näyttää kaikkea muuta kuin möhköltä. Nokassa on selvää sukunäköä Jaguarin sedan-malleihin, sivuprofiili on katumaasturiksi suorastaan urheilullinen, ja perässä näkyy puolestaan sukulaisuussuhde F-Typeen. Litteät takavalot tekevät autosta takaapäin huomattavasti Jaguarin XE- ja XF-sedaneita omaleimaisemman näköisen.

Jagge_3

Positiivinen ensivaikutelma jatkuu myös sisätilojen osalta. Perinteiseen brittiluksukseen kuuluneet jalopuut ja kromikoristeet on heivattu roskakoriin, ja tyyli on hyvin modernia ja teknohenkistä. Kojelaudan yläosa yhdistyy kaarevasti ovipaneeleihin samaan tyyliin kuin merkin pienimmässä XE-sedanissa, ja keskikonsolia dominoi iso kosketusnäyttö. Se on vakiona kahdeksantuumainen, mutta tarjolla on lisäksi 10,2-tuumainen ruutu. Esittelyautossa oli myös täysin digitaalinen mittaristo, jonka saa F-Paceen lisävarusteena. Tällöin esimerkiksi navigaattorin näyttö heijastuu mittaritauluun. Kun katumaasturin tilaa automaattilaatikolla, vaihteiston valintakiekko kohoaa keskikonsolista F-Pacea käynnistettäessä muiden nyky-Jaguarien tavoin.

Suosittelemme


Jagge_4

Tilat vaikuttavat pikaisen tutustumisen perusteella aivan mukiinmeneviltä. Takapenkillä on enemmän liikkumavapautta polville kuin XE-sedanissa, ja tavaratilan vetoisuuskin on muhkeat 650 litraa perusasennossa. Takaistuimen selkänojat kaatamalla ruuma kasvaa peräti 1740 litraan. Coupé-mainen muotoilu verottaa tietysti jonkin verran senttejä joihinkin kilpailijoihin verrattuna, mutta F-Pacen tilat riittävät varmasti normaalikäyttöön. Esittelyauton laatuvaikutelma ja materiaalit tekivät hyvin korkealuokkaisen vaikutelman, mutta täytyy toki muistaa, että kyseessä oli arvokkaampi R-Sport-varustetaso.

Jagge_5

F-Pacen hinnat alkavat vajaasta 56 000 eurosta. Tällä summalla saa kaksilitraisella 180-heppaisella dieselillä, manuaalilaatikolla ja takavedolla varustetun Pure-aloitusmallin. Samalla moottorilla vauhditettu halvin nelivetoversio maksaa noin 60 000 euroa, ja automaattivaihteistolle tulee vielä noin neljän tuhannen lisähinta. Lisäksi tarjolla on kolmilitrainen V6-diesel nelivetoisena ja automaattilaatikolla sekä kaksi tehoversiota kolmilitraisesta mekaanisesti ahdetusta bensakuutosesta. Huippumalli 380 S/C S:ssä on nimensä mukaisesti peräti 380 hevosvoimaa, ja hintalapussakin on muhkea 140 000 euron lukema. Malliston hintahaitari on siis todella suuri, ja varustetasojakin on tarjolla lukuisia budjetin ja maun mukaan.

Jagge_6Jagge

Lue lisää