Elviksen vanha BMW 507 esitellään kohta täysin uudelleensyntyneenä

Elvis Presleyn autoista tulee ensiksi mieleen Cadillacit, mutta rock ’n’ rollin kuningas nähtiin myös monen muun menopelin ratissa. Elvis suoritti asepalveluksensa Saksassa Frankfurtin lähistöllä vuosina 1958-1960, ja nuorison idoliksi noussut tähti tarvitsi myös siellä arvolleen sopivan kulkuvälineen. Niinpä hän hankki itselleen valkoisen BMW 507 Roadsterin.

Veekasilla vauhditettu avo-Bemari oli toiminut alun perin BMW:n esittelykappaleena syksyn 1957 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja sen jälkeen auto oli legendaarisena kilpa-ajajana tunnetun Hans Stuckin käytössä. Stuck demonstroi 507:n potentiaalia mäkikisoissa ja napsi niistä voittoja täysin vakiokuntoisella autolla. Elvis iski silmänsä avo-BMW:hen keväällä 1958 Ranskan Montlhéryssä järjestetyssä kilpailussa, ja hän hankki saman auton itselleen muutamaa kuukautta myöhemmin.

Elvis_2

Elvis päätyi käytettyyn 507:ään, koska se oli parhaiten huollettu ja ylläpidetty yksilö suoraan tehtaan esittelykäytöstä. Roadsterin 3,2-litrainen veekasikin rakennettiin rock ’n’ rollin kuningasta varten täysin uusiksi, koska se oli kokenut kovia Stuckin käsittelyssä. 507 oli alun perin Feather White -valkoinen, mutta vaalea sävy osoittautui hankalaksi käytössä. Naispuoliset fanit kirjoittivat nimittäin huulipunalla auton pintaan niin paljon rakkaudentunnustuksiaan ja puhelinnumeroitaan, että Elvis päätti maalauttaa koko auton punaiseksi.

Elvis_3

Elvis sai asepalveluksensa suoritettua keväällä 1960, ja BMW matkasi ilmeisesti kuninkaan mukana Atlantin toiselle puolelle. Auton tämänjälkeiset vaiheet ovat osittain hämärän peitossa, mutta Jack Castor -niminen autoentusiasti osti 507:n itselleen vuonna 1968. Auto oli hot rodattu jenkkityyliin ja pellin alle oli kammettu Chevroletin veekasi. Myös taka-akseli oli peräisin Chevystä, ja vaihteistokin oli vaihdettu Borg-Warnerin laatikkoon.

Elvis_5

Castor ajoi autolla siinä kunnossa vähän aikaa ja laittoi 507:n sitten säilöön. Auto putkahti julkisuuteen pari vuotta sitten, kun Castor antoi sen entisöinnin BMW Group Classicin tehtäväksi. Työ on nyt valmistunut, ja alkuperäisellä valkoisella sävyllä maalattu legenda esitellään suurelle yleisölle elokuussa Kalifornian Pebble Beachissä järjestettävässä klassikkoautotapahtumassa. 507 Roadsterin pellin alla on luonnollisesti jälleen BMW:n kone, ja auto on muutenkin täsmälleen originaaliasussaan. ”Tavallisetkin” 507:t maksavat nykyään reilut miljoona euroa, joten emme edes uskalla arvailla Elviksen entisen auton arvoa, jos se joskus tulisi myyntiin.

Elvis_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...