MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Elviksen vanha BMW 507 esitellään kohta täysin uudelleensyntyneenä

Elvis Presleyn autoista tulee ensiksi mieleen Cadillacit, mutta rock ’n’ rollin kuningas nähtiin myös monen muun menopelin ratissa. Elvis suoritti asepalveluksensa Saksassa Frankfurtin lähistöllä vuosina 1958-1960, ja nuorison idoliksi noussut tähti tarvitsi myös siellä arvolleen sopivan kulkuvälineen. Niinpä hän hankki itselleen valkoisen BMW 507 Roadsterin.

Veekasilla vauhditettu avo-Bemari oli toiminut alun perin BMW:n esittelykappaleena syksyn 1957 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja sen jälkeen auto oli legendaarisena kilpa-ajajana tunnetun Hans Stuckin käytössä. Stuck demonstroi 507:n potentiaalia mäkikisoissa ja napsi niistä voittoja täysin vakiokuntoisella autolla. Elvis iski silmänsä avo-BMW:hen keväällä 1958 Ranskan Montlhéryssä järjestetyssä kilpailussa, ja hän hankki saman auton itselleen muutamaa kuukautta myöhemmin.

Elvis_2

Elvis päätyi käytettyyn 507:ään, koska se oli parhaiten huollettu ja ylläpidetty yksilö suoraan tehtaan esittelykäytöstä. Roadsterin 3,2-litrainen veekasikin rakennettiin rock ’n’ rollin kuningasta varten täysin uusiksi, koska se oli kokenut kovia Stuckin käsittelyssä. 507 oli alun perin Feather White -valkoinen, mutta vaalea sävy osoittautui hankalaksi käytössä. Naispuoliset fanit kirjoittivat nimittäin huulipunalla auton pintaan niin paljon rakkaudentunnustuksiaan ja puhelinnumeroitaan, että Elvis päätti maalauttaa koko auton punaiseksi.

Elvis_3

Suosittelemme


Elvis sai asepalveluksensa suoritettua keväällä 1960, ja BMW matkasi ilmeisesti kuninkaan mukana Atlantin toiselle puolelle. Auton tämänjälkeiset vaiheet ovat osittain hämärän peitossa, mutta Jack Castor -niminen autoentusiasti osti 507:n itselleen vuonna 1968. Auto oli hot rodattu jenkkityyliin ja pellin alle oli kammettu Chevroletin veekasi. Myös taka-akseli oli peräisin Chevystä, ja vaihteistokin oli vaihdettu Borg-Warnerin laatikkoon.

Elvis_5

Castor ajoi autolla siinä kunnossa vähän aikaa ja laittoi 507:n sitten säilöön. Auto putkahti julkisuuteen pari vuotta sitten, kun Castor antoi sen entisöinnin BMW Group Classicin tehtäväksi. Työ on nyt valmistunut, ja alkuperäisellä valkoisella sävyllä maalattu legenda esitellään suurelle yleisölle elokuussa Kalifornian Pebble Beachissä järjestettävässä klassikkoautotapahtumassa. 507 Roadsterin pellin alla on luonnollisesti jälleen BMW:n kone, ja auto on muutenkin täsmälleen originaaliasussaan. ”Tavallisetkin” 507:t maksavat nykyään reilut miljoona euroa, joten emme edes uskalla arvailla Elviksen entisen auton arvoa, jos se joskus tulisi myyntiin.

Elvis_4

Lue lisää