Ekoauto vai ei – Ford osallistuu taloudellisuusajoon viisilitraisella V8-Mustangilla

On laajalti tiedossa, että nykyautojen virallisilla keskikulutuksilla ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Lähes maagisen alhaisia lukemia saavutetaan ainoastaan mittauslaboratorioissa, joita varten autot on optimoitu viimeistä piirtoa myöten. Tilanne on saavuttanut välillä lähes surkuhupaisia ulottuvuuksia, kun ns. ekoautot ovat kuluttaneet käytännön ajotilanteissa jopa enemmän kuin perinteiset voimanpesät.

Esimerkiksi erään saksalaisen autolehden vertailussa viisilitraisella vaparikasilla varustettu Ford Mustang GT vei moottoritiellä vähemmän bensaa kuin saman merkin Mondeo, jonka pellin alla puhisi litran kokoinen kolmipyttyinen Ecoboost-pannu. Mustangilla pystyi ajamaan isolla vaihteella vääntöä hyödyntäen, kun taas Mondeo joutui pinnistämään voimansa aivan äärirajoilleen. Nyt Ford on innostunut ilmoittamaan veekasilla varustetun avo-Mustangin Isossa-Britanniassa järjestettävään taloudellisuusajoon, joten ovaalimerkki näyttää luottavan muskeliauton säästöpotentiaaliin.

Taloudellisuuskisa tunnetaan nimellä MPG Marathon, ja Mustang on vain yksi ajoon osallistuvista Fordeista. Avomuskelin 418-heppaisen ja 530 newtonin väännön tuottavan padan keskikulutukseksi ilmoitetaan 14,1 litraa, joten sillä ei varmasti kilpailla aivan kärkisijoista hyvästä yrityksestä huolimatta. Tapahtuman järjestäjä Jerry Ramsdale korostaa kuitenkin, että myös ajotyylillä on tärkeä merkitys taloudellisuusajossa. Fordin tiimi pääsee nyt näyttämään, kuinka paljon Mustangin virallista keskikulutusta on mahdollista parantaa ekohenkisellä ajotavalla. Kisa ajetaan 18.-19.10., ja reitti poikkeaa mm. Silverstonen legendaarisella radalla.

Poniauton ratin takana nähdään Fordilla aiemmin rallia ajaneet Andy Dawson ja Andy Marriott. Heillä on kokemusta myös taloudellisuusajosta, koska kaksikko voitti MPG Marathonin vuonna 2012 Ford Fiesta 1.6 TDCi -pikkudieselillä. Mustangin säästöpotentiaalia halutaan mainostaa briteille, koska auto on ollut melkoinen myyntimenestys sumujen saarella. Niitä on saatu siellä kaupaksi jo yli 3000 kappaletta, joista kaksi kolmasosaa on ollut veekasimalleja.

Jäämme odottelemaan, kuinka hyvät lukemat V8-Mustangilla onnistutaan lyömään pöytään. Ehkäpä Suomen verottajakin ymmärtää jossakin vaiheessa, että veekasikoneinen Mustang ei kuluta käytännön ajossa ollenkaan niin paljon kuin viralliset päästölukemat antavat ymmärtää. Tällä hetkellä autosta joutuu nimittäin maksamaan lähes 20 000 euroa enemmän autoveroa kuin 314-heppaisella turbonelosella varustetusta poniautosta.

LähdeCarscoops

Lue lisää