Eemeli lähtee metsään – Mersu esitteli E-luokan farkun maastoversion

Kerroimme juuri viime viikolla tuoreesta Volvo V90 Cross Countrystä, joka seuraa parinkymmenen vuoden perinteitä ja haastaa tuttuun tyyliin Audi A6 Allroadin. Nyt myös Mersu liittyy kolmantena merkkinä samoille apajille, kun se julkaisi ensimmäiset kuvat ja tiedot uudesta E-luokan All Terrain -mallista.

mersu_5

Mercedeksen korotettu maastomeikkifarkku on tehty täsmälleen samalla kaavalla kuin Volvon ja Audin tuotokset, eli lähtökohdaksi on otettu ylemmän keskiluokan arvokas farmari. Eemelin tapauksessa maavaraa on korotettu 29 millillä, mistä 14 milliä menee renkaiden ja 15 milliä ilmajousituksen kontolle. Yläasennossa maavaraa tulee vielä kuusi milliä lisää, ja lisäksi kori nousee erityisessä maastomoodissa tätäkin korkeammalle korkeintaan 35 km/h:n nopeuteen asti.


mersu

All Terrain toimii eräänlaisena välimallina E-luokan tavallisen farmarin ja tähtimerkin katumaastureiden välillä. Ulkoapäin auton tunnistaa rouheamman näköisestä kaksiripaisesta maskista, pohjapanssarihenkisistä koristeista etu- ja takapuskurissa sekä muovisista lokasuojanlevikkeistä. Pyörät ovat vakiona 19-tuumaiset, mutta 20-tuumaisetkin kiekot löytyvät lisävarustelistalta.

mersu_3





Mersun 4MATIC-neliveto kuuluu vakiovarusteisiin jo aiemmin mainitun monikammioisen ilmajousituksen tavoin. Sisätiloissa on alumiinia sekä hiilikuitua muistuttavia koristeosia, ja myös rosteriset polkimet sekä lattiamattojen All Terrain -tekstit erottavat sisustan tavallisista taksimersuista. Sisätilojen varustelu on lähellä normaalin Eemelin Avantgarde-versiota, mutta haluttaessa tarjolla on myös Exclusive- ja Designo-ohjelmista tuttuja herkkuja.

mersu_4

Maasto-Eemeliin saa aluksi vain yhden moottorivaihtoehdon, eli E 220 d:n 194-heppaisen ja 400 newtonin väännön tuottavan nelosturbodieselin. Kuusipyttyinen E 350 d seuraa ensi vuonna, ja jopa tulisesta AMG-versiosta on liikkunut huhuja. Sille voisi olla kysyntää erityisesti USA:n sekä Kiinan markkinoilla, koska myös Audi suunnittelee RS 6:sta vastaavaa maastomallia. E-luokan All Terrain saa ensi-iltansa pikapuoliin Pariisin autonäyttelyssä, ja myynti starttaa ensi keväänä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...