Stellantis-konsernin ranskalaishaaran premium-brändi DS on Suomen teillä harvinainen näky, mutta täälläkin myydään useampia merkin malleja. DS aikoo siirtyä lähitulevaisuudessa pelkkiin täyssähköautoihin, mutta sitä ennen tarjolle tulee uusia hybrideitä.
Ranskalaismerkki esitteli nyt tuoreen hybridivoimalinjan valikoimansa pienempää päätä edustaviin 3- ja 4-malleihin. Hybridit ovat vielä monille ostajakandidaateille täyssähköautoja vaivattomampi tapa päästöjen leikkaamiseen, mikä näkyy myös niiden viimeaikaisissa myyntilukemissa sähköautoihin verrattuna. DS:n uusien hybridien polttomoottorina palvelee 1,2-litrainen kolmipyttyinen bensakone, jossa hyödynnetään ns. Miller-työkiertoa.
DS kuvailee moottoria merkittäväksi kehitysaskeleeksi aiempaan verrattuna. Pannu on kuulemma suunniteltu alusta alkaen hybridikäytön ehdoilla, ja siinä on esimerkiksi uusi jakoketju sekä muuttuvageometrinen turboahdin. Näillä eväillä bensakone tuottaa yksinään 136 hevosvoiman huipputehon ja 230 newtonmetrin maksimiväännön.
Moottorin jatkeena palvelee uusi kuusipykäläinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen on integroitu 28 hevosvoiman ja 55 newtonmetrin voimavarat tarjoava sähkömoottori. Se saa virtansa pieneltä 0,9 kWh:n akkupaketilta, joka mahdollistaa liikkumisen pelkällä sähköllä hitailla nopeuksilla. Hybridiä mainostetaan lähes 20 prosenttia taloudellisemmaksi kuin pelkkää bensakonetta käyttävä DS 3 PureTech 130 Automatic.
Pienempien päästöjen ja kulutuksen ohella bonuksena tulee myös pirteämpi suorituskyky. Auto on nimittäin 8,4 sekunnin nollasta sataan -kiihtyvyysaikansa myötä 1,2 sekuntia pelkkää bensamallia nopeampi. DS 4 Hybridin osalta asiakkaat voivat puolestaan odottaa 16 prosentin kohennusta taloudellisuuteen. Tämäkin auto on 1,2 sekuntia ripeämpi kuin PureTech 130 Automatic, mutta nollasta sataan kiihdytettäessä vierähtää silti 10,4 sekuntia.
Suosittelemme
Uuden tekniikkansa myötä DS:n hybridit välttävät ainakin kotimaansa Ranskan ”ympäristösakot”. Hybridivoimalinjan lisäksi DS 3:ssa ja 4:ssä päästään nauttimaan muistakin uudistuksista, kuten jalankulkijoiden varoitusjärjestelmästä sekä päivitetyistä näytöistä jotka kertovat hybriditekniikkaan liittyviä tietoja. Lisäksi tavaratilan koko ei näissä hybrideissä kutistu, koska voimalinjan lisäkomponentit on sijoitettu konepellin ja lattian alle.
Suomen hinnoista ja saatavuudesta ei ole vielä tietoja, mutta Ranskan kotimarkkinoilla autoja pääsee jo tilaamaan. DS 3 Hybridin hinnat alkavat siellä 35 200 eurosta, kun taas DS 4 Hybridistä pitää pulittaa vähintään 39 950 euroa. Luksushenkinen Étoile-varustetaso nostaa puolestaan summan 44 250 euroon.