”Autojen äänet voivat olla erilaisia, mutta muskeliautojen harrastajien kilpailuhenki elää pitkälle tulevaisuuteen”, kannustaa Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis.
Tuoreissa haastatteluissa Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis maalaa tulevaisuutta paljon kirkkaammassa valossa, kuin mitä sähköautojen puristuksessa kahden perinteisen muskeliauton turvin kamppailevalta autonvalmistajalta voisi odottaa. Hänen positiiviset kommenttinsa osoittavat, että nopeilla autoilla kilpailu ei ole katoamassa maailmasta minnekään, vaikka tulevaisuudessa siintää jo se hetki, kun vihonviimeiset V8-moottorit poistuvat ulos tehtaan ovista. Dodgen asemoiminen merkittäväksi toimijaksi tuossa sähköisessä tulevaisuudessa on jo hyvässä vauhdissa.
Tuotantoaikansa puolesta jo pian täysi-ikäisyyteen kurkottavat Charger ja Challenger ovat jo malleina ikääntyneitä, mutta edelleen tehokkaiden amerikkalaisten nykyautojen tyyli-ikoneita. Maailma on jo valmiiksi täynnä tylsiä ylihinnoiteltuja ja alitehoisia autoja olipa sitten kyseessä vanhakantainen polttomoottoritekniikka, tahi uudemmat ”sähkövatkaimet”. Sitä paitsi kaiken tämän kaiken keskellä perinteitä vaaliva muskeliautokaksikko tuo edelleen Dodgen kirstuun rahaa.
Kuinka näin vahvasti menneisyyteen nojaava brändi selviytyy, kun sen voimakaksikko lopulta poistuu tuotannosta? Näiden autojen kadotessa Dodgen tuotantoon voi jäädä enää vain Hornet ja Durango. Tim Kuniskis näkee kuitenkin tulevaisuuden, jossa muskeliautojen fanit nielevät lopulta ylpeytensä, ja siirtyvät vähitellen sähköautoihin ottipa Dodgen uusi ”sähkismuskeli” millaisen muodon tahansa.
“Uudessa teknologiassa on tonneittain potentiaalia”, Kuniskis puolustaa sähköautoja. “Ymmärrän sen tosiasian, että kaikki eivät omaksu tätä tekniikkaa heti, eivätkä kaikki tule sitä koskaan hyväksymäänkään. Joillakin voi kestää useampi vuosikin, mutta lopulta teknologia vain ajaa ohi ihmisten mielihaluista. Mitä useampi lähtee mukaan kiinnostuksen ensiaaltoon nähdäkseen tekniikan potentiaalin, sitä varmemmin myös perässätulijoiden mielenkiinto herää.”
“Lopulta ihmiset huomaavat, että tämä tekniikka voi tehdä oikeasti jotain hauskaa ja hienoa. Ne voivat kuulostaa erilaiselta kuin perinteiset autot, mutta tälläkin hetkellä autojaan virittävät ja rakentelevat ihmiset tekevät myös uusista autoista nopeampia, ja kilpailevat toisiaan vastaan. Ihmisten kilpailunhalu ei koskaan katoa minnekään, vaan kilpailevat jatkossakin saadakseen siisteimmän, nopeimman ja hauskimman auton.”
Suosittelemme
Tietysti Kuniskisilla on oma lehmä ojassaan viitatessaan myös sähköiseen Charger Daytona -konseptiautoon, ja siihen, mitä valmiista tuotantoautosta lopulta tuleekaan. Lisäksi hän ohi mennen mainitsee myös muista Dodgen tulevista sähköautomalleista, joista voi vielä odottaa näkevänsä ainakin yhden ennen vuoden 2023 loppua.