Dacia julkaisi tiiserikuvan uudesta mallista – kyseessä on todennäköisesti Euroopan halvimman sähköauton päivitetty painos

22Renaultin budjettimerkki Dacia on myös sähköautokategoriassa absoluuttista budjettiluokkaa minikokoisen Springin myötä, jota tarjotaan esimerkiksi Saksassa tällä hetkellä alle 13 000 eurolla. Suomen viralliseen maahantuontiohjelmaan Dacian sähköpienokainen ei kuitenkaan ole kuulunut.

Jos Springiä myytäisiin näilläkin leveysasteilla virallisia kanavia pitkin, Citroën ë-C3 menettäisi melko varmasti asemansa Suomen halvimpana uutena sähköautona. Tekniikkansa puolesta Citroën vetää kuitenkin pidemmän korren, ja sama koskee myös muita Stellantis-konsernin tulevia sähköpikkuautoja kuten uutta Fiat Pandaa. Renault esittelee puolestaan jo pikapuoliin pykälää arvokkaammaksi asemoidun retrotyylisen sähkö-5:n, ja myös Dacia Spring saa kaikesta päätellen päivityksen kiristyvään kilpailutilanteeseen vastaamiseksi.

Kuva: Dacia

Ranskan Dacia julkaisi nyt tiiserikuvan vielä nimeämättömästä uutuudesta, joka on tulossa kuulemma jo pian. Vaikka tulokkaan nimeä ei mainita, kyseessä on sivuprofiilin perusteella Springin facelift-versio eikä esimerkiksi pykälää suurempi Sandero. Sähköminin keskiosa vaikuttaisi säilyvän ennallaan, mutta keulan ja perän muodot laitetaan uusiksi tuttuun facelift-tyyliin. Etuvaloihin saattaa tulla Duster-katumaasturin uusimmasta painoksesta tuttua henkeä, kun taas entistä kulmikkaammasta perästä tulee mieleen Sanderon Stepway-maastomeikkimalli.

Tiiserikuvan perusteella myös maavara sekä pyöräkoko vaikuttavat aiempaa muhkeammilta, jolloin Springiäkin vietäisiin lähemmäs trendikästä crossover-tyyliä. Tämän toteutuminen jää kuitenkin odottamaan auton lopullista esittelyä. Todennäköisesti myös sisustaa päivitetään Dusterin hengessä busjettisähköauton hintaluokan sallimissa raameissa. Vuonna 2020 alun perin esitelty Spring sai miedon kasvojenkohotuksen jo toissavuonna, jolloin Dacian uusi logo tuli koristamaan maskia. Viime vuonna lanseerattiin puolestaan Extreme-huippuversio, jossa on reilummin varusteita ja hieman enemmän tehoa.

Kuva: Dacia

Tällä hetkellä Springiä saa 45- tai 65-heppaisella sähkömoottorilla, ja varsin pieni 26,8 kWh:n akkukapasiteetti mahdollistaa WLTP-standardin mukaisen 220-225 kilometrin toimintasäteen. On hyvin mahdollista, että myös sähkötekniikkaa päivitetään faceliftin yhteydessä lähemmäksi tuoreiden kilpailijoiden speksejä. Autocar Indian tietojen mukaan Springin uusin versio saatetaan esitellä jo aivan lähipäivinä, ja samoja muutoksia odotetaan myös kehittyvillä markkinoilla myynnissä olevaan Renault Kwid -sisarmalliin.

Kuva: Dacia
LähdeCarscoops

Lue lisää