Ford Mustangin kanssa jo mallivuodesta 1967 saakka kilvoitelleen Chevrolet Camaron myyntiluvut ovat jääneet viime vuosina pahasti alakynteen Mustangiin ja esimerkiksi Dodge Challengeriin verrattuna. Niinpä nykyisen kuudennen sukupolven Camaron valmistus päättyy ensi vuonna.
Chevrolet kertoi, että viimeinen kuudennen sukupolven Camaro rullaa tuotantolinjalta ensi tammikuussa, jolloin amerikkalaiseen tapaan laskettu mallivuosi 2024 päättyy. Jäähyväisten kunniaksi USA:n markkinoilla tuodaan tarjolle Camaron Collector’s Edition -versio, joka vilahtaa jo tiiserikuvissa Chevroletin julkaisemalla videolla. Viimeiseksi nyky-Camaroksi jäävän erikoismallin tarkemmat tiedot on luvattu kertoa kesän mittaan, mutta tiiserikuvista selviää jo muutama yksityiskohta.
Niiden perusteella Collector’s Edition kumartaa Camaron pitkän historian suuntaan. Vuonna 1966 markkinoille lanseeratun ensimmäisen Camaron koodinimi oli tuotekehityksen aikana Panther, ja niinpä erikoismallissa komeilevan Camaro-logotekstin R-kirjaimen sisään on sovitettu pienenpienen pantterin ääriviivat.
Tiiserivideolla näkyy myös iso takasiipi ja konepellin skuupin ZL1-logo, joten Collector’s Edition tehdään todennäköisesti nykymuskelien kermaan kuuluvan ZL1:n pohjalta. Yhdeksän vuoden valmistusaikaan yltänyt kuudennen sukupolven Camaro on saanut kritiikkiä muotoilunsa osalta, mutta suorituskyvyn osalta valittamista ei ole juuri ollut. Auton pohjalta on tehty esimerkiksi klassisten esikuvien mukainen COPO-kiihdytysversio, ja lähes 660-heppaisella mekaanisesti ahdetulla veekasilla ryyditetty ZL1 1LE on loistanut myös mutkaradoilla.
Tästä on todisteena autolle kellotettu 7:16.04:n minuutin kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella, eli ZL1 1LE on kaikkien aikojen nopein Camaro Ringillä. Kuudennen polven Camaro tai ainakin sitä muistuttavia kilpureita on nähty myös esim. NASCAR- ja IMSA-sarjoissa sekä Australian Supercars Championship -ratasarjassa. Chevrolet aikoo jatkaa myös tulevaisuudessa näissä sarjoissa, vaikka katu-Camaron valmistus tuleekin päätökseensä.
Suosittelemme
GM korostaa kuitenkin, että kuudennen sukupolven Camaron tarun päättyminen ei tarkoita Camaro-mallinimestä luopumista. Välitöntä seuraajaa ei ole luvassa, mutta huhujen mukaan Camaro-nimeä voidaan hieman myöhemmin hyödyntää GM:n Ultium-perusrakenteen varaan rakennettavassa sähköautossa. Emme olisi yllättyneitä, jos kyseessä olisi jälleen yksi coupé-kattoinen crossover joita alkaa mahtua nykytahdilla jo kolmetoista tusinaan.