Kun ihkaensimmäinen Bugatti Chiron toimitettiin vuonna 2017 Pohjois-Amerikan markkinoille, auton takaosan ja katon kiiltävän musta pinta sai kontrastia keltaisesta keulasta ja kyljistä sekä vanteista. Kolmisen vuotta myöhemmin Bugatti hyödynsi samaa väriyhdistelmää myös Chiron Pur Sportissa merkin perustajaa kunnioittaen.
Keltamustien Bugattien historia ulottuu nimittäin itse Ettore Bugattiin saakka. Vuoden 2020 Chiron Pur Sportissa käytetyn keltaisen sävyn nimi on ”Jaune Molsheim”, eli Molsheimin keltainen. Ranskan Alsacen alueella sijaitseva Molsheim on Bugattin koti, ja siellä syntyi myös keltamusta väriyhdistelmä. Vaikka varsinkin alkuvuosien Bugattit olivat hyvin usein sinisiä Ranskan kilpailuvärin mukaisesti, Ettore Bugatti halusi omat autonsa useimmiten mustana.
Luksusautoihin siirryttäessä musta väri alkoi kaivata kaverikseen jotakin toista sävyä, joka toisi Bugattin art deco -tyylisten luomusten linjat paremmin esiin. Valinta kohdistui keltaiseen, johon Ettore Bugatti sai inspiraation katsellessaan merkin Molsheimin kodin tammipuisen portin yläpuolella olevia vanhoja parruja. Ne oli maalattu keltamustaksi, joten sama väriyhdistelmä koristi pian Ettoren omia autoja, kuten massiivista Type 41 Royalea.
Suosittelemme
Keltamustaa väritystä hyödynnettiin muissakin Bugattin tarunhohtoisissa malleissa, kuten esimerkiksi kilpureista inspiraationsa saaneen Type 55:n halutuimmassa yksilössä. Siinä oli Ettoren pojan Jean Bugattin muotoilema roadster-tyyppinen kori, ja voimanlähteenä toimi 2,3-litrainen suora kasi. Myös aivan ensimmäinen Bugatti Type 57 Grand Raid Roadster Usine vuodelta 1934 sai ylleen keltamustan asun.
Nykyään huomattava määrä keltamustia Bugatteja löytyy lähellä merkin päämajaa sijaitsevasta museosta, joka sai alkunsa Schlumpfin veljesten kokoelmasta. 25 000 neliömetrin kokoisessa museossa on muutenkin enemmän Bugatteja kuin missään muualla. Näytteillä on yhteensä 400 autoa, joista peräti 135 on Bugatteja. Uudempina aikoina keltamustaa väriteemaa on hyödynnetty Chironin lisäksi vuoden 2014 Veyron 16.4 Grand Sport Vitessessä, jossa värit olivat kuitenkin Chironiin ja moneen klassikkomalliin verrattuna toisin päin.