Bugatti Veyronin huoltaminen ei ole halpaa huvia – lue tästä päätähuimaavat taksat

Superauton hankkiminen on kallista huvia, ja hyperautojen kohdalla kustannukset kasvavat vielä moninkertaisiksi. Ostohinta ei kuitenkaan kerro koko totuutta, koska päälle tulevat vielä muhkeat huolto- ja ylläpitokustannukset. Esimerkiksi vanhempien Ferrarien jakohihnaremontit koituvat melko arvokkaiksi, koska koko moottori täytyy nostaa pois paikoiltaan operaatiota varten. Tällaisen huollon hinta voi nousta 5000 euron paremmalle puolelle, mutta tämä ei ole vielä mitään hyperautoihin verrattuna.

Yksi tämän kategorian maineikkaimpia edustajia on maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton valtikkaakin hallussaan pitänyt Bugatti Veyron, joka on myös ylläpitokustannuksiltaan lähes maailmanennätystasoa. Kiinteistömogulina ja innokkaana autokeräilijänä tunnetulla Manny Khoshbinillä on kiiltävän valkoisilla lattioilla silatussa tallissaan peräti kaksi Veyronia, eli Mansoryn tuunaama umpimalli ja kullanruskea Grand Sport -avoversio. Lisäksi mies on tilannut pitkälle yksilöidyn Chironin, joten kokemusta löytyy myös Bugattien huoltokustannusten osalta.





Khoshbin kertoi nyt, että pelkkä Veyronin öljynvaihto maksaa Atlantin toisella puolella 25 000 dollaria, eli noin 22 500 euroa. Samalla summalla saisi upouuden kompaktiauton, mutta tämä on vasta alkua. Veyronin renkaatkin pitäisi nimittäin vaihtaa valmistajan suosituksen mukaan 2-3 vuoden välein, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Rengassarjan hinta on vaatimattomat 38 000 taalaa, eli reilut 34 000 euroa. Vanteet pitäisi puolestaan korvata uusilla 10 000 mailin, eli 16 000 kilometrin välein. Niiden hintalapussa lukee 50 000 dollarin, eli noin 45 000 euron lukema.

Muutaman ensimmäisen huoltokäynnin kokonaiskustannukset nousevat siis noin 100 000 taalaan jo perusylläpidon osalta, ja Bugattiin mahdollisesti iskeneet viat voivat nostaa summaa vielä huomattavasti. Veyron ei ole myöskään mikään varsinainen säästöpossu bensankulutuksen osalta, mutta sillä ei ole enää mitään merkitystä muiden ylläpito- ja huoltokustannusten rinnalla. Triviaalitietona mainittakoon kuitenkin, että yli 400 km/h:n huippunopeutta ajettaessa Bugattin bensamittarin neulan voi nähdä vajoavan melko nopeasti alaspäin.

Hyperauton omistaminen vaatii siis hyperpaksua lompakkoa myös auton oston jälkeen, tai muuten Bugatti voi melko pian päätyä pelkäksi tallin koristeeksi. Ehkäpä juuri tästä syystä Suomen kilpien välissä ei ole nähty vielä yhtään Veyronia tai Chironia, vaikka ainakin muutama Veyron onkin ollut suomalaisomistuksessa armeliaamman autoverotuksen maiden rekistereissä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...