Bugatti Veyronin huoltaminen ei ole halpaa hupia – uusi bensatankki asennettuna maksaa noin 38 000 euroa

13 vuotta sitten markkinoille lanseerattu Bugatti Veyron piti pitkään hallussaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteliä, ja se voidaan myös laskea hyperautojen ensimmäisten edustajien joukkoon. Veyronin ostohinta oli jo verottomana yli miljoona euroa, ja Bugattin hurjista huolto- sekä varaosataksoista on liikkunut huhuja auton koko historian ajan.

Koska Veyroneita ei ole päätynyt kuin harvojen ja valikoitujen asiakkaiden muodostamalle pienelle piirille, tarkoista varaosahinnoista ei ole juuri tullut tietoja julkisuuteen. Nyt nettiin putkahti kuitenkin USA:n ympäristöviranomaisia varten muutama vuosi sitten laadittu dokumentti, joka valottaa Bugattin varaosien ja korjausten hintoja.

Yksi kalleimmista osista on hyperauton bensatankki. Se kustantaa vajaat 18 000 euroa, mutta tämä summa ei sisällä vielä asennusta. Siitä virallinen Bugatti-huoltopiste veloittaa puolestaan pyöreät 20 000 euroa, jolloin bensatankin uusiminen tulisi kokonaisuudessaan maksamaan noin 38 000 euroa. Samalla summalla saisi Keski-Euroopan markkinoilla esimerkiksi upouuden Mercedes-AMG A 35:n.

Muutkaan Bugattin osat eivät ole halpoja. Veyronin W16-koneessa on peräti neljä turboa, joista yhden hinta on tarkalleen 5640 euroa. Kahden ahtimen uusiminen tuo päälle vielä 8000 euron kustannukset työn osuudesta. Uusi ahtoilman jäähdytin maksaa puolestaan noin 8000 euroa, ja päälle tulee vielä 1800 euron asennustaksa. Näitäkin osia on Veyronissa kaksi, joten huonolla tuurilla summat voivat vielä tuplaantua.

Kaikki Bugattin osat eivät ole pelkästään hyperautoa varten luotuja. Esimerkiksi ahtopainesensorit ovat samoja komponentteja kuin VW Golf GTI:ssä sekä Audi A3:ssa, joten niistä peritään ainoastaan 16,50 euroa kappaleelta. Sensorien asentaminen vaatii kuitenkin Bugattin kohdalla niin paljon työtä, että siitä täytyy pulittaa 1600 euroa yhtä sensoria kohti. Nokka-akselin asentotunnistin on puolestaan sama osa kuin neloskoppaisessa VW Golfissa ja Borassa. Niinpä se maksaa vain alle kahdeksan euroa, mutta asennuksesta pitää pulittaa päätähuimaavat 5200 euroa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...