Uuden ajan Bugattin ensimmäinen hyperauto Veyron piti vuosikausia hallussaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteliä, mutta nykyisen Chironin tarkkaa huippunopeutta ei ole suostuttu kertomaan. Auton huiput on rajoitettu tehtaan jäljiltä 420 km/h:n lukemaan, mutta Chironissa olisi varmasti potentiaalia vielä kovempiinkin nopeuksiin. Bugatti ei ole kuitenkaan halunnut lähteä viime aikoina kilvoittelemaan nopeusennätyksistä, ja niinpä maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteli siirtyi toissa vuonna Koenigsegg Agera RS:n haltuun.
Ruotsalaisen hyperauton absoluuttiseksi huippunopeudeksi mitattiin Nevadan autiomaassa 458 km/h, ja kahden suunnan keskiarvoksi tuli 447 km/h. Lukemat kuulostavat kovilta, mutta Bugatti pisti nyt vielä astetta paremmaksi. VW-konsernin hyperautomerkki kehitti Chironista nopeusennätystä varten kevyesti muokatun prototyypin, joka vietiin elokuun alussa konsernin testiradalle Saksan Ehra-Lessienissä. Ratin taakse istahti Andy Wallace, jolla on jo rutkasti kokemusta nopeusennätysten nappaamisesta.
Bugatti työsti salaisuuden verhon takana Chironin nopeusennätysprotoa kuuden kuukauden ajan yhteistyössä Michelinin ja italialaisen kilpa-autospesialisti Dallaran kanssa. Auton peräpäätä jatkettiin 25 sentillä, ja samalla takaspoilerista sekä ilmajarrusta hankkiuduttiin eroon ilmanvastuksen pienentämiseksi. Prototyyppi sai myös uudet pakoputkenpäät ja isomman sekä syvemmän takadiffuusorin. Etupäätäkin modifioitiin isomman splitterin ja mm. uudenlaiset ilma-aukot sisältävän etupuskurin avulla.
Isoin haaste oli kuulemma saada auton kaikki osa-alueet aerodynamiikasta renkaisiin ja moottoritekniikkaan toimimaan optimaalisesti yhteen. Myös kahdeksanlitraista ja neljällä turbolla varustettua W16-konetta terästettiin hieman ennätysyritystä varten. Myllyn huipputeho onnistuttiin nostamaan 1500 hepasta 1600 hevosvoimaan, mutta vaihteistoon ja Chironin nelivetoon ei koskettu.
Suosittelemme
Työ tuotti tulosta, koska Bugatti onnistui rikkomaan ennätysyrityksessään maagisen 300 mph:n, eli 482 km/h:n rajapyykin. Absoluuttisiksi huipuiksi mitattiin yli 304 mph, eli reilut 490 km/h. Nopeuden vahvisti Saksan TÜV, joten kyseessä on virallinen ennätys. Suoritus ei kelpaa kuitenkaan sarjavalmisteisten autojen kategoriaan, koska Chironia oli muokattu nopeusennätystä varten. Bugatti kuvailee ennätysautoa lähes tuotantovalmiiksi prototyypiksi, joten pitkäperäinen Chiron saattaa enteillä jo pikapuoliin tulossa olevaa Super Sport -versiota.
Tämä nopeusennätys jää muuten Bugattin viimeiseksi. Merkin ylin johtaja Stephan Winkelmann kertoi nimittäin, että Bugatti vetäytyy jatkossa maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton tittelistä kilvoittelemisesta. Brändi keskittyy kuulemma tulevaisuudessa muihin asioihin, joten jäämme odottelemaan mitä tuleman pitää.