Bugatti teki uuden nopeusennätyksen – kevyesti muokattu Chiron ylsi yli 490 km/h:n huippuihin

Uuden ajan Bugattin ensimmäinen hyperauto Veyron piti vuosikausia hallussaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteliä, mutta nykyisen Chironin tarkkaa huippunopeutta ei ole suostuttu kertomaan. Auton huiput on rajoitettu tehtaan jäljiltä 420 km/h:n lukemaan, mutta Chironissa olisi varmasti potentiaalia vielä kovempiinkin nopeuksiin. Bugatti ei ole kuitenkaan halunnut lähteä viime aikoina kilvoittelemaan nopeusennätyksistä, ja niinpä maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteli siirtyi toissa vuonna Koenigsegg Agera RS:n haltuun.

Ruotsalaisen hyperauton absoluuttiseksi huippunopeudeksi mitattiin Nevadan autiomaassa 458 km/h, ja kahden suunnan keskiarvoksi tuli 447 km/h. Lukemat kuulostavat kovilta, mutta Bugatti pisti nyt vielä astetta paremmaksi. VW-konsernin hyperautomerkki kehitti Chironista nopeusennätystä varten kevyesti muokatun prototyypin, joka vietiin elokuun alussa konsernin testiradalle Saksan Ehra-Lessienissä. Ratin taakse istahti Andy Wallace, jolla on jo rutkasti kokemusta nopeusennätysten nappaamisesta.





Bugatti työsti salaisuuden verhon takana Chironin nopeusennätysprotoa kuuden kuukauden ajan yhteistyössä Michelinin ja italialaisen kilpa-autospesialisti Dallaran kanssa. Auton peräpäätä jatkettiin 25 sentillä, ja samalla takaspoilerista sekä ilmajarrusta hankkiuduttiin eroon ilmanvastuksen pienentämiseksi. Prototyyppi sai myös uudet pakoputkenpäät ja isomman sekä syvemmän takadiffuusorin. Etupäätäkin modifioitiin isomman splitterin ja mm. uudenlaiset ilma-aukot sisältävän etupuskurin avulla.

Isoin haaste oli kuulemma saada auton kaikki osa-alueet aerodynamiikasta renkaisiin ja moottoritekniikkaan toimimaan optimaalisesti yhteen. Myös kahdeksanlitraista ja neljällä turbolla varustettua W16-konetta terästettiin hieman ennätysyritystä varten. Myllyn huipputeho onnistuttiin nostamaan 1500 hepasta 1600 hevosvoimaan, mutta vaihteistoon ja Chironin nelivetoon ei koskettu.

Työ tuotti tulosta, koska Bugatti onnistui rikkomaan ennätysyrityksessään maagisen 300 mph:n, eli 482 km/h:n rajapyykin. Absoluuttisiksi huipuiksi mitattiin yli 304 mph, eli reilut 490 km/h. Nopeuden vahvisti Saksan TÜV, joten kyseessä on virallinen ennätys. Suoritus ei kelpaa kuitenkaan sarjavalmisteisten autojen kategoriaan, koska Chironia oli muokattu nopeusennätystä varten. Bugatti kuvailee ennätysautoa lähes tuotantovalmiiksi prototyypiksi, joten pitkäperäinen Chiron saattaa enteillä jo pikapuoliin tulossa olevaa Super Sport -versiota.

Tämä nopeusennätys jää muuten Bugattin viimeiseksi. Merkin ylin johtaja Stephan Winkelmann kertoi nimittäin, että Bugatti vetäytyy jatkossa maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton tittelistä kilvoittelemisesta. Brändi keskittyy kuulemma tulevaisuudessa muihin asioihin, joten jäämme odottelemaan mitä tuleman pitää.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...