Bugatilla on oma metrologi, koska jokaisen Bugatin on oltava täydellinen

Bugatin erikoisella työnkuvalla ei ole mitään tekemistä sään ennustamisen kanssa, mutta sitäkin enemmän komponenttien erilaisten mittausten kanssa.

Kuva: Bugatti.

Bugatti on monellakin tapaa poikkeuksellinen autonvalmistaja aina varsinaisista superautoista asiakaskokemukseen ja valmistuslaatuun saakka. Kun tarkoituksena on tehdä maailman nopeimpia autoja, on täytettävä vaatimukset, joista monet valmistajat eivät todennäköisesti ole edes kuulleet. Varmistaakseen, että jokaisen yrityksen kokoaman superauton jokainen osa on oikeanlainen, Bugatilla on oma metrologinsa.

Yleisellä tasolla metrologia on tieteen tutkimusala, joka tutkii mittaamista ja mittausyksiköitä. Yleensä metrologi käyttää erittäin tarkkoja mittauksia tieteessä ja teollisuudessa varmistaakseen, että tuotantoprosessit ja valmiit tuotteet täyttävät korkeat standardit. Bugatin tapauksessa herra Gregoire Haller-Meyer vastaa komponenttien mittauksista ja analysoinnista, sekä niiden optimaalisesta sijoittamisesta jokaiseen Bugatin rakentamaan ajoneuvoon. Perimmäisenä tavoitteena on, että jokainen Ranskan Molsheimin tehtaalta ulos rullaava Bugatti on täydellisesti koottu, ja toimii parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Kuva: Bugatti.
Kuva: Bugatti.

”Kaikkien komponenttien on oltava teknisesti ja optisesti täydellisiä kaikilta osin, mutta ennen kaikkea Bugatin ulkonäön on oltava täydellisessä harmoniassa. Jokaisen luomuksen ulko- ja sisätiloissa on oltava täydellinen tasapaino estetiikan, mukavuuden ja laadun välillä. Minun on esimerkiksi löydettävä syy, miksi kahden komponentin välinen rako poikkeaa määritellyistä toleransseistamme vain yhden millimetrin verran. Tällä on myös käytännön merkityksensä, sillä se voi johtaa ei-toivottuihin ääniin hyperurheiluautojemme saavuttamilla suurilla nopeuksilla”, metrologi Haller-Meyer selittää.

Bugatin metrologi käyttää perinteisiä manuaalisia työkaluja, sekä nykyaikaisia 3D-skannereita, joiden tarkkuus voi olla jopa 0,005 millimetriä. Käytöstä löytyvä uusin ja erittäin monimutkainen ammattiohjelmisto auttaa häntä luomaan ja analysoimaan dataa laadusta, toleransseista, mitoista ja eri komponenteista. Kun Haller-Meyer löytää komponentin, joka ei täytä sille asetettuja vaatimuksia, hän aloittaa syvemmän analyysin yrittääkseen löytää ongelman syyn.

Suosittelemme


Kuva: Bugatti.
Kuva: Bugatti.

Kun ongelma on tunnistettu, on aika työskennellä tiiviissä yhteistyössä Bugatin insinöörien ja käsityöläisten kanssa, jonka jälkeen suunnitellaan yksilöllinen lähestymistapa jokaiseen tapaukseen. Metrologi keskustelee havainnoistaan Molsheimin asiantuntijoiden, tai vaikkapa ulkopuolisten tavarantoimittajien kanssa, jos tilanne niin vaatii. Usein ongelman ratkaiseminen voi edellyttää tiettyjen komponenttien muutostöitä, mutta joskus tarvitaan myös uudenlaisia varaosia. Kun uusi tai uudelleen muokattu autonosa on asennettu autoon takaisin, Haller-Meyerin tehtävänä on varmistaa, että vaaditut parametrit täyttyvät, eikä ongelma enää toistu.

LähdeMotor 1

Lue lisää