BMW:ltä on tulossa uusi sähkökäyttöinen i-malli

BMW on viime vuosina profiloitunut innovatiivisten ja ympäristöystävällisten autojen valmistajana. Maine perustuu ennen kaikkea i-sarjan sähkö- ja hybridimalleihin, joita on ollut mailmalla tarjolla jo muutaman vuoden ajan. Lähinnä kaupunkikäyttöön tarkoitettu i3 on puhdas sähköauto, johon saa myös toimintamatkaa pidentävän pienen polttomoottorin. I8 on puolestaan Bemarin lokinsiipiovinen hybridisportti, jota vauhdittaa kolmisylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä. Näiden autojen välissä ammottaa siis melkoinen aukko BMW:n mallistossa, mutta asia on nyt muuttumassa.

Baijerilaiset ovat jo pitkään miettineet i-sarjan täydentämistä keskikokoisella mallilla, jonka tunnukseksi tulisi joko i5 tai i6. Aluksi vahvoilla oli coupé-henkinen neliovinen sedan, mutta suunnitelmat ovat muuttuneet. BMW:n johdon suurin ennakkosuosikki on tällä hetkellä crossover-mallinen auto, joka pääsisi hyödyntämään tämän segmentin nauttimaa suursuosiota. BMW:n i-autojen tuoteryhmäpäällikkö Henrik Wenders vahvisti amerikkalaiselle Car and Driver -lehdelle, että uutuusmalli tulee olemaan täyssähköauto, eli hybridisuunnitelmat on unohdettu. Autoon tarjotaan kuitenkin i3:n tapaan toimintamatkaa kasvattavaa polttomoottoria lisävarusteena.

Wenders kertoi, että apupolttomoottorista luovutaan siinä vaiheessa, kun sähköautojen toimintasäteet ovat kehittyneet tarpeeksi pitkiksi. Toimintamatkaa pidentävällä moottorilla on hänen mukaansa kuitenkin vielä suuri merkitys lähivuosina. BMW ei ole lähdössä kisaamaan hinnalla millä hyvänsä superpitkistä toimintasäteistä, koska niiden tavoittelu ei ole energiatehokasta koko auton valmistusprosessin kannalta. Wendersin mukaan tällaisen sähköauton hiilijalanjälki voi olla jopa suurempi kuin perinteisellä polttomoottoriautolla.

I-sarjan kolmas malli perustuu FSAR-nimiselle pohjalevylle, joka mahdollistaa akkujen litteän sijoittamisen. Autoon tulee hiilikuituinen korirakenne i3:n ja i8:n tyyliin, mutta Bemarin sähköuutuuden pitäisi eksoottisista materiaaleista huolimatta vedota laajempiin ostajakuntiin kuin pikkuveljensä. Sähköauton ostajiksi aiotaan houkutella perheitä, jolloin sen pitää toimia myös talouden ainoana kulkupelinä. I3:n rajat tulevat perhekäytössä hyvin nopeasti vastaan, koska se on suunniteltu lähinnä suurkaupunkien sinkuille ja pariskunnille.

BMW:n keskikokoista sähköautoa himoitsevien täytyy kuitenkin malttaa vielä mielensä jonkin aikaa. Auton markkinoille tulon tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta ennen vuotta 2020 sitä ei ainakaan nähdä myynnissä. Suomessa odotellaan tällä hetkellä vielä myös i-mallisarjan muiden jäsenten, eli i3:n ja i8:n lanseerausta.

Lue lisää