BMW vaihtaa radikaalisti strategiaansa – i-alabrändi keskittyykin autonomiseen ajamiseen sähköautojen sijasta

Bemari lanseerasi sähkö- ja hybridiautojaan varten oman i-alabrändin muutama vuosi sitten. Kompaktiluokan i3-sähköauto ja i8-hybridisportti esiteltiin syksyllä 2013, ja ne ovat siitä lähtien tuoneet baijerilaismerkille aivan uudenlaisia asiakkaita. Kahdella mallilla ei kuitenkaan pötkitä pitkälle, ja niinpä BMW on suunnitellut i-valikoiman täydentämistä keskikokoisella crossoverilla. Lisäksi merkin hybridimallit tunnetaan jatkossa i Performance -nimellä, mikä linkittää ne paremmin ”aitojen” i-Bemareiden kanssa.

Tämä ei kuitenkaan riitä Münchenin pojille, vaan nyt koko strategia laitetaan perusteellisesti uusiksi. Uutistoimisto Reuters haastatteli BMW:n hallitukseen kuuluvaa Klaus Fröhlichiä, jolla oli varsinainen uutispommi kerrottavanaan. I-alabrändi keskittyy nimittäin jatkossa autonomiseen ajamiseen, eli sähköautot eivät enää olekaan sen ydinosaamista.

Fröhlich kertoo, että strategian suunnanmuutoksesta päätettiin huhtikuussa ja autonomisen ajamisen projektia ollaan pystyttämässä kovaa vauhtia. BMW on parhaillaan palkkaamassa tekoälyn asiantuntijoita, ja monia avainasemassa olevia turvajärjestelmiä ollaan integroimassa itsenäisen ajamisen teknologiaan. Niihin kuuluvat mm. automaattinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto ja kaista-avustimet.

Fröhlich ei suostunut kertomaan, milloin ensimmäinen täysin itsestään liikkuva BMW nähdään liikenteessä. Hän antoi kuitenkin olettaa, että Kiina tulee olemaan ensimmäinen markkina-alue, jossa autonomisia autoja myydään laajamittaisesti. Kiina ottaa Fröhlichin mukaan uusia teknologioita nopeasti käyttöön, ja siellä myytiin viime vuonna enemmän sähköautoja kuin muilla globaaleilla markkinoilla yhteensä.

Lisäksi BMW voisi haastaa Uber- ja Lyft-kyytipalvelut oman konseptinsa avulla. Baijerilaiset menevät kuitenkin astetta pidemmälle, koska kyytipalvelun kalusto koostuisi itsekseen ajavista autoista. Tämä antaisi Bemarille kilpailuedun muihin alan toimijoihin nähden, joiden täytyy käyttää perinteiseen tyyliin kuskeja autoissaan. BMW ei ole luopumassa sähköautoistakaan, mutta seuraavaa uutta mallia odotellaan vasta vuodelle 2021. Autonominen ajaminen on siis selvästi ohittanut sähköautot Bemarin prioriteettilistalla. Kuinkahan merkin tunnuslauseena pidetyn ajamisen ilon käy tässä rytäkässä?

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat