BMW vaihtaa radikaalisti strategiaansa – i-alabrändi keskittyykin autonomiseen ajamiseen sähköautojen sijasta

Bemari lanseerasi sähkö- ja hybridiautojaan varten oman i-alabrändin muutama vuosi sitten. Kompaktiluokan i3-sähköauto ja i8-hybridisportti esiteltiin syksyllä 2013, ja ne ovat siitä lähtien tuoneet baijerilaismerkille aivan uudenlaisia asiakkaita. Kahdella mallilla ei kuitenkaan pötkitä pitkälle, ja niinpä BMW on suunnitellut i-valikoiman täydentämistä keskikokoisella crossoverilla. Lisäksi merkin hybridimallit tunnetaan jatkossa i Performance -nimellä, mikä linkittää ne paremmin ”aitojen” i-Bemareiden kanssa.

Tämä ei kuitenkaan riitä Münchenin pojille, vaan nyt koko strategia laitetaan perusteellisesti uusiksi. Uutistoimisto Reuters haastatteli BMW:n hallitukseen kuuluvaa Klaus Fröhlichiä, jolla oli varsinainen uutispommi kerrottavanaan. I-alabrändi keskittyy nimittäin jatkossa autonomiseen ajamiseen, eli sähköautot eivät enää olekaan sen ydinosaamista.

Fröhlich kertoo, että strategian suunnanmuutoksesta päätettiin huhtikuussa ja autonomisen ajamisen projektia ollaan pystyttämässä kovaa vauhtia. BMW on parhaillaan palkkaamassa tekoälyn asiantuntijoita, ja monia avainasemassa olevia turvajärjestelmiä ollaan integroimassa itsenäisen ajamisen teknologiaan. Niihin kuuluvat mm. automaattinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto ja kaista-avustimet.

Fröhlich ei suostunut kertomaan, milloin ensimmäinen täysin itsestään liikkuva BMW nähdään liikenteessä. Hän antoi kuitenkin olettaa, että Kiina tulee olemaan ensimmäinen markkina-alue, jossa autonomisia autoja myydään laajamittaisesti. Kiina ottaa Fröhlichin mukaan uusia teknologioita nopeasti käyttöön, ja siellä myytiin viime vuonna enemmän sähköautoja kuin muilla globaaleilla markkinoilla yhteensä.

Lisäksi BMW voisi haastaa Uber- ja Lyft-kyytipalvelut oman konseptinsa avulla. Baijerilaiset menevät kuitenkin astetta pidemmälle, koska kyytipalvelun kalusto koostuisi itsekseen ajavista autoista. Tämä antaisi Bemarille kilpailuedun muihin alan toimijoihin nähden, joiden täytyy käyttää perinteiseen tyyliin kuskeja autoissaan. BMW ei ole luopumassa sähköautoistakaan, mutta seuraavaa uutta mallia odotellaan vasta vuodelle 2021. Autonominen ajaminen on siis selvästi ohittanut sähköautot Bemarin prioriteettilistalla. Kuinkahan merkin tunnuslauseena pidetyn ajamisen ilon käy tässä rytäkässä?

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...