BMW herätti henkiin jäljettömiin kadonneen konseptiauton – vuoden 1970 Garmischin uusi tulkinta esiteltiin Como-järven rannalla

Atlantin toisella puolella ensimmäinen konseptiauto nähtiin jo 1930-luvun lopulla, ja 1950-luvun rakettiaikakaudella tahti vain kiihtyi. Euroopan ensimmäisenä konseptiautona voidaan puolestaan pitää Opelin GT-tutkielmaa vuodelta 1965. Muutkin saksalaismerkit panostivat konsepteihin 1960-luvun lopulta lähtien, ja esimerkiksi BMW aloitti seuraavan vuosikymmenen Geneven autonäyttelyssä esitellyllä tutkielmalla.

Keväällä 1970 päivänvalon nähnyt konseptiauto nimettiin Garmischiksi, ja sen taustalla vaikutti italialainen koriräätäli Bertone. Siellä auton linjoista vastasi saapasmaan muotoilun suuriin nimiin kuuluva Marcello Gandini, jonka kynästä ovat peräisin mm. Lamborghinin superautot Miura, Countach ja Diablo, Lancia Stratos sekä BMW 5-sarjan ensimmäinen sukupolvi. E12-koodilla tunnettu Viitonen debytoi vuonna 1972, ja sen linjoista oli jo nähtävissä esimakua pari vuotta vanhemmassa Garmischissa.


Garmisch oli kuitenkin pykälää pienempi, koska se tehtiin 3-sarjan edeltäjänä toimineen BMW 2002 tii:n tekniikan pohjalle. Tutkielma katosi valitettavasti jäljettömiin pian vuoden 1970 debyyttinsä jälkeen, ja siitä ei ole säilynyt juuri mitään dokumenttejakaan baijerilaismerkin arkistossa. Nyt BMW halusi kuitenkin luoda auton uudestaan, ja tehtävää varten koostettiin BMW Classicin ja baijerilaisten muotoiluosaston väestä muodostettu iskujoukko.

Tämä tiimi etsi käsiinsä kaiken mahdollisen materiaalin alkuperäisestä Garmischista. Autosta ei löytynyt vanhoja valokuvia kummempaa aineistoa, ja kuvistakin suuri osa oli mustavalkoisia. Tämän ei kuitenkaan annettu haitata projektia, ja lisäapua saatiin nyt jo yli 80-vuotiaalta Marcello Gandinilta. Hän antoi parhaansa mukaan lisätietoja lähes 50 vuotta sitten tehdystä konseptista, ja uusi tulkintakin naputeltiin kasaan käsityönä Italiassa esikuvansa tavoin.





Kun Gandini näki valmiin auton, hänen oli kuulemma hankala erottaa sitä alkuperäisestä. Vanhoja kuvia tarkkaan tutkimalla huomaa kuitenkin, että esimerkiksi vanteista ja ovenkahvoista löytyy pieniä eroja originaaliin verrattuna. Lisäksi uuden tulkinnan värisävy saattaa olla hieman eri, mutta tästä on paha sanoa mitään varmaa vanhojen valokuvien perusteella. Kaksiovisessa Garmischissa on BMW:n 1970-luvun tuotantomallien tavoin isot lasipinnat, ja nokalla komeilee erikoinen tulkinta baijerilaismerkin munuaismaskista. Erikoisuuksiin kuuluvat myös pleksin taakse piilotetut ajovalot sekä takalasin persoonallinen hunajakennoritilä.

Erikoinen linja jatkuu sisälläkin, ja esimerkiksi hanskalokero kätkee sisälleen ison peilin. Uudestisyntynyt Garmisch tuotiin julkisuuteen viime viikonloppuna Italian Como-järven rannalla järjestetyssä klassikkoautotapahtumassa, joka kuuluu lajinsa merkittävimpiin. Villa d’Esten Concorso d’Eleganzan jälkeen uuden yksittäiskappaleen matka jatkuu BMW:n syntysijoille Saksan Müncheniin, jossa Garmischiin voi tutustua merkin omassa museossa.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...