Bemarin ympäristöystävällisten i-mallien myynti putosi näin paljon alkuvuoden aikana

BMW on viime vuosina panostanut täysillä sähkö- ja hybridiautoihin. Merkki lanseerasi muutama vuosi sitten oman i-mallisarjansa, johon kuuluu kompakti i3-sähköauto ja lokinsiipiovinen i8-hybridisportti. I3 on Bemariksi varsin erikoisen näköinen ilmestys, koska kapean ja korkean oloinen auto ei varsinaisesti hengi merkin imagoon liitettyä ajamisen iloa. Se on kuitenkin omassa sarjassaan hauska ja jopa ripeä menopeli, vaikka ulkonäkö ei sitä heti kerrokaan.

I8 on puolestaan muotoilunsa osalta aivan toiselta planeetalta. Kolmisylinterisellä bensakoneella ja sähkömoottorilla vauhditettu hybridiurheiluauto näyttää ehkä jo liiankin sporttiselta, koska suorituskyky ei pysty aivan lunastamaan ulkonäön antamia lupauksia superautojen kaltaisesta menosta.

Baijerilaismerkki kertoi nyt, että i-mallisarjan autojen myynti on ollut laskusuunnassa jo kolmen kuukauden ajan. Tämä tarkoittaa sitä, että näiden autojen myyntilukemat putosivat 23 prosentilla tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Autoja myytiin alkuvuodesta reilut 5000 kappaletta, eli volyymit ovat varsin pieniä BMW:n muihin malleihin verrattuna.

Bemarilla on mallistossaan myös perinteisempiin autoihin pohjautuvia hybridejä, ja ne eivät sisälly näihin lukuihin. I-sarjan autojen myyntimääriin toivotaan parannusta i3:n faceliftin myötä, joka esitellään todennäköisesti lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä. Auton suurin puute totuttelua vaatimisen ulkonäön lisäksi on ollut varsin vaatimaton toimintasäde. Nykyisellä i3:lla pääsee sähkön voimin noin 130 kilometriä, ja tämä luku halutaan nostaa auton kasvojenkohotuksen myötä vajaaseen 200 kilometriin. Tämäkään luku ei ole vielä mitenkään päätähuimaavaa tasoa esimerkiksi Teslaan verrattuna, joten toivottavasti BMW:n asiakkaat tyytyvät siihen eivätkä katsele esimerkiksi kalifornialaisfirman tulevan Model 3:n suuntaan.

Baijerilaismerkillä menee muuten hyvin, koska perinteisemmät mallit käyvät kaupaksi paremmin kuin koskaan. Bemari on lisäksi suunnittelemassa uutta i Performance -nimistä alabrändiä, johon tavanomaisempiin malleihin pohjautuvat hybridit jatkossa kuuluisivat. Ehkäpä tämä saa BMW i:n kunnolla lentoon, koska sähköautojen ja hybridien ongelmana on usein jo liiankin erikoinen ulkonäkö. Perinteisempiin Bemareihin perustuvat i-brändätyt hybridit eivät pelottaisi konservatiivisempiakaan asiakkaita tiehensä, ja he pääsisivät näin mukavasti sisään baijerilaisten i-maailmaan. BMW on muuten suunnittelemassa myös varsinaisen i-mallistonsa laajentamista i3:n ja i8:n heikoista myyntiluvuista huolimatta. Niiden väliin ollaan suunnittelemassa crossover-henkistä i5:tä tai i6:ta, jonka pitäisi olla nykyisiä i-malleja käytännöllisempi.

LähdeBMW Blog

Lue lisää