BMW:n moottorivalikoimaan on kuulunut jo usean vuoden ajan kolmella turboahtimella varustettu kolmilitrainen kuutosdiesel, jota on käytetty mm. M Performance -sarjaan kuuluvissa 50d-malleissa. Nyt baijerilaismerkki kertoi, että tämä kone korvataan vieläkin tehokkaammalla nakuttajalla.
BMW esitteli uuden huippudieselinsä Wienissä järjestettävän moottorikonferenssin yhteydessä. Tuore pannu on edeltäjänsä tavoin kolmilitrainen suora kuutonen, mutta turbojen määrä on kasvanut peräti neljään. Edeltäjämoottorin iso matalapaineturbo on korvattu kahdella pienemmällä ahtimella, mutta koneen paino on suunnilleen ennallaan yhdestä lisäturbosta huolimatta. Pakokaasuahtimia on siis yhtä paljon kuin Bugatti Veyronissa ja Chironissa käytettävässä bensa-W16:ssa.
Bemarin uudesta dieselpadasta irtoaa tasan 400 hevosvoiman teho 4000:n ja 4400:n kierroksen välillä. Maksimivääntö on puolestaan lähes murhaavat 760 newtonia, jotka ovat käytettävissä 2000 kierroksesta 3000:een. Moottori tuottaisi vieläkin enemmän vääntöä, mutta lukema on pitänyt rajata 760 newtoniin ZF:n kahdeksanpykäläisen automaatin kestävyyden vuoksi.
Bemarin tuore mahtidiesel on luonnollisesti edeltäjäänsä tehokkaampi, mutta sen luvataan myös kuluttavan noin viisi prosenttia vähemmän kuin vanha kolmiturboinen pannu. Keskikulutukseksi kerrotaan isossa 7-sarjassakin vain 5,8 litraa satasella, mutta se lienee ennemminkin teoreettinen laboratorioarvo. Moottorin pitäisi lisäksi olla edeltäjäänsä halvempi valmistaa, mikä tuo kustannussäästöjä valmistajalle.
Uusi tehodiesel tulee ensiksi saataville BMW:n lippulaivana toimivaan 7-sarjaan. Neliturboisella dieselillä vauhditettu Seiska tunnetaan 750 d xDrive -nimellä, eli auto raapii joka nurkasta. Nelivetoinen edustusauto pinkaisee nollasta sataan 4,6 sekunnissa, ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu saksalaismerkeille tyypilliseen 250 km/h:n lukemaan. Johtokunnan ei siis ainakaan pitäisi myöhästyä seuraavasta tapaamisestaan tämän auton kyydissä.
Myöhemmin kone tuodaan myös X5:n ja X6:n M Performance -versioihin sekä uuden 5-sarjan dieselmoottoriseen huippumalliin, eli M550d xDriveen. Uusi mahtidiesel tulee siis tarjolle ainoastaan nelivetoisiin autoihin, mikä on varmasti järkevä päätös näillä voimavaroilla.