Audi lähti mukaan aivan uuteen autoluokkaan, kun se esitteli Q2:ksi ristityn pikku-SUV:n pari vuotta sitten. Kulmikkaasti muotoiltu auto eroaa linjoiltaan selvästi rinkulamerkin liiankin samannäköiseksi moititusta muusta mallistosta, ja se on myös käynyt varsin mukavasti kaupaksi. Monet ostajat ovat siirtyneet Q2:n rattiin matalampien premium-autojen puikoista, mutta varsinaista sporttiversiota haluaville on tähän asti jouduttu myymään ei-oota.
Saksalaiset ovat kuitenkin testanneet jo usean kuukauden ajan Q2:n urheilumallia, joka on onnistuttu vangitsemaan salavalokuvaajien linsseillekin. Auto nimetään Audin sporttiperinteiden mukaisesti SQ2:ksi, ja se tuodaan suuren yleisön ihmeteltäväksi ensi viikolla avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä. Ensimmäistä virallista kuvaa ja tärkeimpiä teknisiä tietoja ei tarvitse kuitenkaan odotella sinne asti, koska ne julkaistiin jo nyt.
SQ2:n muotoilu ei sisällä suuria yllätyksiä, koska linjat ovat jo tuttuja testiprotoista ja Ingolstadtin muusta S-mallistosta. Maskissa on muiden Ässien tapaiset pystyrivat, ja etupuskurin ilmanottoaukot ovat perusmalleja suuremmat. Sivuhelmat vaikuttaisivat olevan samat kuin Q2:n S Line -versioissa, mutta SQ2:n peräpäätä pitäisi koristaa neljää putkenpäätä reunustava näyttävä diffuusori. Kuvien autossa on monia mustia tehosteita, mutta esimerkiksi peilinkotelot saa todennäköisesti myös alumiinisina Audin S-perinteiden mukaisesti.
Vanteet ovat vähintään 18-tuumaiset, ja sisustaakin on kuorrutettu monilla S-herkuilla. Niihin lukeutuvat mm. alareunastaan litistetty ratti, lisävarusteena tarjottavan virtuaalimittariston S-tyylinen aloitusnäkymä sekä erilaiset alumiiniset ja punaiset koristeosat. Urheiluistuinten vakioverhoilussa yhdistellään nahkaa ja kangasta, mutta tavallisen nahan tilalle saa myös alcantaraa ja jopa nappanahkaa. Lisäksi eri puolilla sisätiloja on luonnollisesti S-logoja ja punaisia sekä harmaita koristetikkauksia.
Suosittelemme
Pellin alla murisee S3:sta tuttu kaksilitrainen bensaturbo, joka tuottaa SQ2:ssa tasan 300 heppaa ja 400 newtonin maksimiväännön. Pikku-SUV kiihtyy niiden turvin 4,8 sekunnissa nollasta sataan, mikä on pari sekunnin kymmenystä hitaammin kuin matalamman S3:n kohdalla. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, ja voima välitetään tietysti kaikille neljälle pyörälle seitsemänpykäläisen S Tronic -kaksoiskytkinautomaatin kautta.
Sportti-SUV:n jarrulevyt ovat edessä 340- ja takana 310-milliset. S-logoilla varustetut punaiset jarrusatulat saa lisähintaan, ja jousitusta on madallettu 20 millillä perusmalleihin verrattuna. Uutuuden tilauskirjat avataan vielä tämän vuoden puolella, ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille ensi vuoden alussa.