Audin kuuma katumaasturi on tässä – SQ2 haastaa perinteiset hot hatchit

Audi lähti mukaan aivan uuteen autoluokkaan, kun se esitteli Q2:ksi ristityn pikku-SUV:n pari vuotta sitten. Kulmikkaasti muotoiltu auto eroaa linjoiltaan selvästi rinkulamerkin liiankin samannäköiseksi moititusta muusta mallistosta, ja se on myös käynyt varsin mukavasti kaupaksi. Monet ostajat ovat siirtyneet Q2:n rattiin matalampien premium-autojen puikoista, mutta varsinaista sporttiversiota haluaville on tähän asti jouduttu myymään ei-oota.

Saksalaiset ovat kuitenkin testanneet jo usean kuukauden ajan Q2:n urheilumallia, joka on onnistuttu vangitsemaan salavalokuvaajien linsseillekin. Auto nimetään Audin sporttiperinteiden mukaisesti SQ2:ksi, ja se tuodaan suuren yleisön ihmeteltäväksi ensi viikolla avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä. Ensimmäistä virallista kuvaa ja tärkeimpiä teknisiä tietoja ei tarvitse kuitenkaan odotella sinne asti, koska ne julkaistiin jo nyt.

-- MAINOS --

SQ2:n muotoilu ei sisällä suuria yllätyksiä, koska linjat ovat jo tuttuja testiprotoista ja Ingolstadtin muusta S-mallistosta. Maskissa on muiden Ässien tapaiset pystyrivat, ja etupuskurin ilmanottoaukot ovat perusmalleja suuremmat. Sivuhelmat vaikuttaisivat olevan samat kuin Q2:n S Line -versioissa, mutta SQ2:n peräpäätä pitäisi koristaa neljää putkenpäätä reunustava näyttävä diffuusori. Kuvien autossa on monia mustia tehosteita, mutta esimerkiksi peilinkotelot saa todennäköisesti myös alumiinisina Audin S-perinteiden mukaisesti.

Vanteet ovat vähintään 18-tuumaiset, ja sisustaakin on kuorrutettu monilla S-herkuilla. Niihin lukeutuvat mm. alareunastaan litistetty ratti, lisävarusteena tarjottavan virtuaalimittariston S-tyylinen aloitusnäkymä sekä erilaiset alumiiniset ja punaiset koristeosat. Urheiluistuinten vakioverhoilussa yhdistellään nahkaa ja kangasta, mutta tavallisen nahan tilalle saa myös alcantaraa ja jopa nappanahkaa. Lisäksi eri puolilla sisätiloja on luonnollisesti S-logoja ja punaisia sekä harmaita koristetikkauksia.

-- MAINOS --




Pellin alla murisee S3:sta tuttu kaksilitrainen bensaturbo, joka tuottaa SQ2:ssa tasan 300 heppaa ja 400 newtonin maksimiväännön. Pikku-SUV kiihtyy niiden turvin 4,8 sekunnissa nollasta sataan, mikä on pari sekunnin kymmenystä hitaammin kuin matalamman S3:n kohdalla. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, ja voima välitetään tietysti kaikille neljälle pyörälle seitsemänpykäläisen S Tronic -kaksoiskytkinautomaatin kautta.

Sportti-SUV:n jarrulevyt ovat edessä 340- ja takana 310-milliset. S-logoilla varustetut punaiset jarrusatulat saa lisähintaan, ja jousitusta on madallettu 20 millillä perusmalleihin verrattuna. Uutuuden tilauskirjat avataan vielä tämän vuoden puolella, ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille ensi vuoden alussa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.