Audilta tulee uusi kaupunkiauto

Brittiläinen Autocar kertoo, että on Audi on suunnittelemassa mallistoonsa uutta pikkuautoa. Merkki ei ole ensimmäistä kertaa asialla, koska Audilla oli jo vuosina 1999-2004 tarjolla omaleimainen, A2-niminen pienokainen. Sen tuotanto lopetettiin vähäisen kysynnän vuoksi, ja Audi toi myöhemmin myyntiin tavanomaisemman, A1-nimeä kantavan pikkuauton. A1 on menestynyt mukavasti, mutta merkki on haaveillut myös A2:n paluusta markkinoille.

Aiheesta esiteltiin jo artikkelikuvassa näkyvä sähkökäyttöinen konseptikin muutama vuosi sitten, mutta se ei tullut koskaan tuotantoon. Sanooko kolmas kerta nyt toden? Autocarin mukaan uusi kaupunkiauto on nuorekkaaseen tyyliin tehty menopeli, josta on tarkoitus tulla Audin edullisin malli tärkeimmillä markkina-alueilla. Nelipaikkaisen auton pitäisi tulla myyntiin vuonna 2019, ja aiheesta saatetaan esitellä konseptiversio jo tulevassa Pariisin autonäyttelyssä.





Mallihierarkiassa A1:n alapuolelle sijoittuvan kaupunki-Audin pituus on alle neljä metriä, ja autosta on tulossa sekä bensalla että sähköllä kulkevat vaihtoehdot. Audin kilpailijoita olisivat mm. Fiat 500, Smart Forfour ja Opel Adam. Toisaalta sähköversiolla aiotaan haastaa esimerkiksi BMW i3, Renault Zoe ja Nissan Leaf.

Auton kehitystyö on Autocarin mukaan jo aloitettu Saksassa, ja pikku-Audi pohjautuu samalle perusrakenteelle kuin VW-konsernin miniautotrio Volkswagen Up, Skoda Citigo ja Seat Mii. Pohjalevyä modifioidaan kuitenkin Audia varten, koska premium-merkin pikkuauto eroaa huomattavasti konsernin muista miniautoista. VW Upista on jo olemassa sähköversio, eli Audi pääsee oman sähkömallinsa kehitystyössä tässä suhteessa hieman helpommalla.

Autosta on tulossa sekä kolmi- että viisioviset versiot, ja myös Allroad-tyylistä maastomeikkimallia harkitaan. Quattro-nelivetoa ei ole kuitenkaan suunnitteilla, koska pohjalevy ei taivu siihen. Bensamallia vauhdittanee uusi litran kokoinen turboahdettu kolmipyttyinen kone, ja hybridi- tai dieselversioita ei ole luvassa. Bensamoottorinen malli tulee olemaan halvin tapa päästä käsiksi uuteen Audiin, mutta sähköversio on jo huomattavasti kalliimpi. Jäämme odottelemaan, minkä nimen uusi pikku-Audi saa. A0 kuulostaisi turhan vähäpätöiseltä ja A2 liian isolta, koska auto on pienempi kuin A1.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...