Audi-syksyn satoa – kävimme tutustumassa jo nyt uuteen Q2:een ja A5 Coupéen

Audin Q-katumaasturimallisto on ollut hyvin suosittu, ja nyt se laajenee alaspäin Geneven autonäyttelyssä esitellyllä Q2:lla. Rinkulamerkin pienin SUV on nimestään huolimatta A3:n lähisukulainen, ja autot on tehty samalle MQB-perusrakenteelle. Audeja on moitittu viime aikoina itsestään toistavasta muotoilusta, mutta Q2 on piristävästi erilainen. Kompaktissa crossoverissa on mielenkiintoisia teräviä linjoja, ja C-pilareiden eri värisinä saatavat kontrastipalat erottavat auton takuuvarmasti muista Audeista.

DSC01359JPGDSC01357JPG

Sisusta edustaa tutumpaa Audi-linjaa, ja tyyli sekä laatuvaikutelma ovat kunnossa. Autossa on tosin hintaluokkansa mukaisesti enemmän kovaa muovia kuin isommissa sisarissaan. Esittely-yksilössä oli suomalaiseen teknologiaan perustuva virtuaalinen mittaristo, joka tuo mukavasti lisäfiilistä sisustaan. Tilat ovat hyvin lähellä A3:n vastaavia, ja takapenkillekin tuntui mahtuvan jopa yli 190-senttisen toimittajan taakse. Myös tavaratilan vetoisuus edustaa normaalia kompaktiluokan tasoa.

DSC01365JPGDSC01369JPG

Q2 tulee myyntiin syksyllä kuuden eri moottorivaihtoehdon voimin. Tarjolla on kolme bensakonetta sekä kolme dieseliä, ja tehokkaimpien voimanlähteiden pariksi saa luonnollisesti Audin quattro-nelivedon. Lisäksi kaikkien moottoreiden pariksi tarjotaan kaksoiskytkinautomaattia. Auton hinnat eivät ole vielä selvillä, mutta ne tulevat olemaan hyvin lähellä A3 Sportbackin vastaavia. Hinnaston pitäisi siis alkaa alle 30 tuhannesta eurosta, mutta Q2:n lukuisat yksilöintimahdollisuudet nostavat summan helposti aivan toisiin lukemiin.

DSC01360JPG

Suosittelemme

Upouusi A5 Coupé on puolestaan niin tuore tapaus, että auton varsinainen ensiesittely on vuorossa vasta ensi kuun lopussa avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä. A5 on tuttuun tapaan A4:n coupé-versio, joka kilpailee mm. BMW 4-sarjan ja Mersun C-luokan coupé-mallin kanssa. Katto- ja kylkiprofiililtaan uusi A5 on hyvin lähellä edeltäjäänsä, mutta nokasta löytyy aivan uutta tyyliä. Konepellissä on voimakkaat tuplapokkaukset, ja etuvalot ovat entistä kaarevammat. Kyljestä pistävät silmään etulokasuojien kidukset, kun taas etu- ja takalokasuojien kaarevat linjat periytyvät suoraan edeltäjästä. Takaapäin A5 muistuttaa eniten A4-sisarmalliaan.

DSC01345JPGDSC01373JPG

Myös kojelauta on käytännössä identtinen A4:n kanssa. Esittelyautossa oli Q2:n tavoin virtuaalinen mittaristo sekä reilusti vaaleaa nahkaa ja alcantaraa, joten tunnelma oli GT-autolle sopivan arvokas. Kojelautanäkymän lisäksi eniten ovat kehittyneet A5:n takatilat. Jopa pitkät matkustajat tuntuisivat viihtyvän takapenkillä ainakin vähän aikaa, eli polvitilaa on huomattavasti enemmän kuin edeltäjämallissa. Tavaratila edustaa puolestaan normaalia tasoa tämänkokoisten autojen luokassa.

DSC01350JPGDSC01353JPG

A5:n Suomeen tulevat moottorivaihtoehdot ja hinnat eivät ole tätä kirjoitettaessa vielä selvillä. Valikoimaan kuuluu aluksi todennäköisesti reilut 250 hevosvoimaa tuottava kaksilitrainen TFSI-bensaturbo ja 2.0 TDI – sekä 3.0 TDI -dieselvaihtoehdot, joista irtoaa 190 ja 218 heppaa. Tehokkaampien koneiden parina on quattro-neliveto, ja luonnollisesti myös kaksoiskytkinautomaatti on saatavilla. Malliston kruununa toimii aluksi turbo-V6:lla vauhditettu S5, mutta vieläkin voimakkaampi RS 5 ottaa myöhemmin huippuversion paikan. Lisäksi valikoima täydentyy jo pian viisiovisella Sportbackilla ja avokattoisella Cabrioletilla edellisen A5:n tavoin.

DSC01348JPGDSC01356JPG

Lue lisää