Audi suunnittelee kuumia katumaasturipienokaisia – tulossa on SQ2 ja jopa RS Q2

Audi esitteli pienimmän katumaasturinsa, eli Q2:n keväällä Geneven autonäyttelyssä. Autosta tulee aluksi myyntiin vain normaaliversioita, mutta pikku-SUV:ssa piilee enemmänkin potentiaalia. Q2 on nimittäin tehty samalle MQB-perusrakenteelle kuin mm. kompaktiluokan A3, ja niinpä todellisten tehomallien tekemiselle ei ole mitään teknisiä esteitä.

Audin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Stephan Knirsch paljasti brittiläiselle Auto Expressille, että rinkulamerkki harkitsee sporttiversioiden tekemistä Q2:n pohjalta. Audilla odotellaan kuitenkin ensin, kuinka pienen katumaasturin kalliimmat tavismallit käyvät kaupaksi.

Jos SQ2 päätetään tehdä, sitä vauhdittaa hyvin todennäköisesti S3:sta tuttu kaksilitrainen turbonelonen. Koneen viimeisin versio tuottaa 310 hevosvoiman tehon ja 400 newtonin väännön, joten pannun voimavarat lienevät samaa luokkaa myös SUV:n pellin alla. Tavallisissakin Q2-malleissa on sama progressiivinen ohjaus kuin S3:ssa, joten voimanlähdepaketin lainaaminen kompaktiluokan sporttimallista olisi looginen seuraava askel.


SQ2 täydentäisi Audin S-katumaastureiden valikoimaa alaspäin, koska tällä hetkellä tarjolla on ainoastaan huomattavasti kookkaammat SQ5 ja SQ7. Esimerkiksi Q5:n kohdalla merkittävä osa myydyistä autoista on ollut S-versioita, joten tehokkaille katumaasturi-Audeille tuntuu olevan kysyntää.

Audin sisäpiirilähteistä on kuultu lisäksi, että Q2:n pohjalta saattaa tulla vielä Ässääkin ärjympi versio. Tämän mallin nimi olisi luonnollisesti RS Q2, ja sitä saattaisi vauhdittaa RS 3:sta sekä RS Q3:sta tuttu viitosturbo. Se tuottaa isommissa malleissa parhaimmillaan noin 370 heppaa, joten pikku-SUV:n pitäisi liikahtaa varsin iloisesti tällä voimanlähteellä. Q2:n normaaliversiot tulevat myyntiin syksyllä, joten sporttimalleja saadaan odotella vielä jonkin aikaa. SQ2 voitaisiin saada myyntiin noin kahden vuoden kuluttua, jos Audin johto näyttää sille vihreää valoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...