Aston Martinin GT-autojen lippulaivana toiminut Vanquish tekee jälleen paluun brittimerkin mallistoon. Uusimman painoksen luvataan yhdistävän samaan pakettiin hienostunutta mukavuutta, superautoluokan suorituskykyä ja ajodynamiikkaa eksklusiivisuutta unohtamatta, koska autoja aiotaan tehdä alle 1000 kappaletta vuodessa.
Aston Martinin 111-vuotisen historian tehokkaimmaksi lippulaivamalliksi mainostetun uuden Vanquishin kulusta vastaa tuplaturboilla ryyditetty 5,2-litrainen V12. Se tuottaa hulppeat 835 hevosvoimaa ja 1000 newtonmetriä, jotka välitetään takapyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Pitoa yritetään kohentaa sähköisen lukkoperän kautta, ja Vanquish tykittää parhaimmillaan 3,2 sekunnissa 60 tuntimailin (96 km/h) nopeuteen. Huipuiksi kerrotaan puolestaan 344 km/h, mikä on Aston Martinin sarjatuotantoautojen tähänastinen ennätys.

Autossa hyödynnetään alumiinista korirakennetta, jonka vääntöjäykkyys on kohentunut 75 prosentilla DBS 770 Ultimateen verrattuna. Akseliväli on puolestaan kasvanut 80 millin verran, ja Vanquishissa on myös uusiksi laitettu jousitus Bilsteinin DTX-iskunvaimentimilla. Niissä on Aston Martinin mukaan laaja vaihteluväli ajomoodien välillä, joten myös mukavuutta pitäisi haluttaessa olla tarjolla sporttisuuden ohella.
Ajettavuutta on puolestaan kohennettu paksummilla kallistuksenvaimentimilla, uusiksi kalibroidulla sähkötehosteisella ohjauksella sekä uudella ajovakaudenhallinnalla, joka pyrkii välttämään äkkinäisiä peliin puuttumisia ja ennustaa sen sijaan optimitason pidon. Äärirajoilla liikuttaessa iloa on myös keraamisista jarruista edessä 410- ja takana 360-millisillä levyillä. Edeltäjään verrattuna jarrutusteho on kohentunut ja toisaalta häipymistaipumus vähentynyt jopa 800 celsiusasteen lämpötilassa.

Ulkoa uuden Vanquishin tunnistaa välittömästi Aston Martiniksi, mutta muotoiluun on silti saatu lisättyä myös tuoreita elementtejä. Auton nokka edustaa perinteisempää linjaa ison maskin, mantelinmuotoisten ajovalojen ja keulan alareunassa kulkevan splitterin myötä. Näyttävillä muotopokkauksilla varustetussa konepellissä on puolestaan F1-henkiset ilmanpoistoaukot V12:n jäähdytyksen tehostamiseksi.
Suosittelemme
Kauniisti kaartuvasta kylkilinjasta erottuvat etulokasuojien kidukset, korin pintaan upotetut ovenkahvat ja 21-tuumaiset alumiinivanteet, jotka on kietaistu Pirellin P Zero -renkaille. Eniten uutta on Vanquishin peräpäässä, joka edustaa ”poikkileikattua” Kamm-tyyliä. Peräpeiliä reunustavat seitsemän lediraitaa kummallakin puolella autoa, ja takapuskurin alareunasta löytyvät superautotyyliin kuuluva diffuusori sekä neljä isoa pakoputkenpäätä. Saatavilla on myös titaaniputkisto, joka pienentää painoa 10,5 kilolla.

Pelkästään kaksipaikkaisena saatavan Vanquishin ohjaamonäkymä on läheistä sukua Vantagelle ja DB12:lle. Sekä mittaristonäyttö että tietoviihdejärjestelmän ruutu ovat 10,25-tuumaiset, mutta perinteisiä nappejakin löytyy suorastaan runsaasti nykyautoksi. Varusteluun kuuluvat esimerkiksi 16 suuntaan sähköllä säätyvät istuimet sekä alcantaralla ja puolianiliinisellä nahalla toteutettu verhoilu. Lisäksi Vanquishissa on Bowers & Wilkinsin äänentoistojärjestelmä 15 kaiuttimella, ja puukoristeluakin on haluttaessa saatavilla. Ensimmäiset asiakasautot on luvattu toimittaa kuluvan vuoden viimeisen neljänneksen aikana, mutta hintoja ei ole vielä kerrottu julkisuuteen.

