Aston Martinin 70-luvun konseptiauto Bulldog rikkoi viimein 200 mailin nopeuden

Täydellisen restauroinnin jälkeen 44-vuotias Bulldog-konsepti on vihdoin saavuttanut alkuperäisen tavoitteensa.

Ainutlaatuinen Aston Martin Bulldog -konseptimalli on vihdoin ja viimein rikkonut 200 mailia tunnissa (320 km/t) nopeuden, jota se ei onnistunut saavuttamaan auton esittelyvuonna 1979. Auton entisöinnistä on vastuussa brittiläinen Classic Motor Cars -autokauppa. Bulldogin täydellinen restaurointi vaati 18 kuukautta ja 7 000 tuntia raakaa työtä.

Konseptiauto onnistui kuitenkin nyt saavuttamaan peräti 205,4 mailin huippunopeuden Machrihanishin lentokentällä, joka sijaitsee entisessä Naton tukikohdassa Skotlannissa. Auton ajoi enntätyslukemiin kolminkertainen Le Mansin 24-tunnin luokkavoittaja, ja Aston Martinin tehdaskuljettaja Darren Turner.

Aikansa futuristisen lokinsiipiovilla varustetun coupen tavoitteeksi oli asetettu vuonna 1979 jopa 237 mailia tunnissa, mutta testissä auto onnistui saavuttamaan vain 191 mailin huiput. Pian tämän jälkeen Aston Martinin rahat olivat huvenneet siihen tahtiin, että Bulldogin suunniteltu tuotantoversio hyllytettiin suosiolla.

Mikäli auto olisi onnistunut saavuttamaan tavoitenopeutensa, ja se olisi saatu tuotantoon saakka, Bulldog olisi tehnyt merkittävää autoilun historiaa. Moiseen kykeni vasta vuosia myöhemmin Ferrari F40 vuonna 1987 rikkomalla maagisen 200:n mailin rajan F40-mallillaan ensimmäisenä vakiona tuotantoautona maailmassa.

Bulldogin uniikki konseptimalli on sittemmin siirtynyt omistajalta toiselle, kunnes nykyinen omistaja pyysi itse Richard Gauntlettia, Astonin entisen omistajan Victor Gauntlettin poikaa, valvomaan sen täydellistä entisöintiä. Classic Motor Cars ilmoitti samalla jo hlemikuussa 2020 tulevista tavoitteistaan rikkoa autolla haaveeksi jääneen 200:n mailin nopeuden.

Suosittelemme

“On todella uskomaton hetki todistaa miltei 45-vuotisen tarinan päättymistä mielettömän Aston Martin Bulldogin historiassa”, Gauntlett toteaa. “Sen aikoinaan rakentanut, sekä nyttemmin uudelleen rakentanut tiimi juhlivat ansaitusti merkittäviä saavutuksiaan, ja on sydäntä lämmittävää nähdä heidän kova työnsä palkitun.”

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Audi odottaa pitkää siirtymää pelkkiin sähköautoihin – lähivuosina tarkoitus on kasvattaa pistokehybriditarjontaa

Audinkaan sähköistyminen ei etene aivan odotetulla tavalla, ja esimerkiksi äskettäin faceliftin sekä uuden nimen saaneen Q8 e-tronin tuotanto ollaan päättämässä suunniteltua aiemmin laskeneen kysynnän vuoksi.

Pohjois-Amerikan ensimmäinen uusi BMW M5 huutokaupataan Pebble Beachin klassikkoautotapahtumassa – tässä yksilössä on lisävarusteita 57 000 dollarin edestä

Hybriditekniikkaan siirtynyt seitsemännen sukupolven BMW M5 esiteltiin äskettäin, ja uutuusmallin myynti alkaa Atlantin toisella puolellakin lokakuussa. Sitä ennen joku onnellinen ja tarpeeksi varakas saa käsiinsä Pohjois-Amerikan ihkaensimmäisen yksilön, joka huutokaupataan elokuussa.

Ford laittaa sähköautotavoitteensa uusiksi Euroopassa – bensakoneita saattaa olla tarjolla vuoden 2030 jälkeenkin

Ford julisti muutama vuosi sitten monen muun autonvalmistajan tavoin hyvin kunnianhimoisen sähköautostrategian Euroopan markkinoille. Markkinatilanteen realiteettien vuoksi myös ovaalimerkki joutuu kuitenkin pakittamaan suunnitelmistaan.

Jaguar karsii mallistoansa rankalla kädellä – ainoastaan F-Pace jää jäljelle tulevia sähköautoja odotellessa

Jaguar aikoo tarjota tulevaisuudessa pelkkiä sähköautoja, ja samalla merkki profiloidaan entistä arvokkaammaksi kilpailemaan esimerkiksi Bentleyn kanssa. Uusia malleja odotellessa Jaguar lopettaa lähes kaikkien nykyisten autojensa valmistuksen.

Tyyliniekan uusimmat