Aston Martin nappasi itselleen tehokkaimman luksuskatumaasturin tittelin – uudessa DBX707:ssä on 707 hevosvoimaa

Jopa Aston Martin tarjoaa nykyään katumaastureita. DBX-valikoiman huipulle liittyy nyt uusi sporttiversio, joka on maailman tehokkain lajissaan.

Monien tiisereiden jälkeen virallisesti lanseerattu lippulaiva-SUV on nimetty DBX707:ksi. Mallimerkinnän viimeiset numerot viittaavat erään brittiagentin suuntaan, ja numerosarja kertoo myös auton teholukeman. Aston Martin lupasi tuoda markkinoille maailman tehokkaimman luksuskatumaasturin, ja tästä myös pidettiin kiinni. Uutuuden nelilitrainen tuplaturbokasi tuottaa nimittäin 707 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä.

AMG:n perua olevasta myllystä irtoaa siis 157 heppaa ja 200 newtonia enemmän kuin DBX:n perusmallissa britti-insinöörien tekemien muutosten ansiosta. Tämän myötä sekä 650-hevosvoimainen Lamborghini Urus että 635-heppainen Bentley Bentayga Speed jäävät Astonin taakse, ja DBX707:n status säilyy todennäköisesti kunnes kilpailijat vyöryttävät vieläkin tehokkaampia hybridi-SUV:eja markkinoille.

Kasvaneiden voimavarojen vuoksi DBX:n perusmallin momentinmuunninautomaatti on joutunut väistymään uuden yhdeksänpykäläisen ja märillä kytkimillä varustetun laatikon tieltä. Nelivetoa ja tasauspyörästön lukkoakin on hienosäädetty suorituskyvyn ehdoilla, ja nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan nyt 3,2 sekuntia. Huippunopeus on puolestaan 310 km/h, eli Bentley Bentyaga Speed jää hiuksenhienosti taakse 306 km/h:n lukemallaan.

Suosittelemme

Myös mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus on saanut uudet säädöt, ja sama koskee ohjaustakin. Lisäksi pysähtyminen tapahtuu perusversiota tehokkaammin vakiona olevien hiilikuitukeraamisten jarrujen myötä, joiden levyjen halkaisija on edessä 420 ja takana 390 milliä. Ulkoa sporttimallin tunnistaa mm. isommasta maskista ja etupuskurin ilmanottoaukoista päiväajovaloineen. Sivuhelmojen takaosissa on aerodynamiikkaa palvelevat siivekkeet, kun taas neljää pakoputkenpäätä reunustaa kisahenkinen diffuusori.

Korisarjaan kuuluu myös kattospoileri, ja vakiona tulevat 22-tuumaiset pyörät voi halutessaan korvata vielä tuumaa suuremmilla kiekoilla. Sisällä uusiksi on laitettu keskikonsolin alaosa, josta löytyvät nyt omat nappinsa mm. jousituksen moodille, ESP:lle, vaihteiston manuaalipuolelle sekä pakoputkiston läpille. Vakiona ovat myös 16 suuntaan sähköisesti säädettävät sporttipenkit, mutta mukavuusistuimetkin saa samaan rahaan. Sisätiloihin tarjotaan kolmea eri tyyliä, joista vakiotaso yhdistää nahkaa sekä alcantaraa mustaan pianolakattuun pintaan.

Jos mieli halajaa vielä enemmän yksilöllisyyttä, Astonin Q-yksilöintiosasto auttaa varmasti enemmän kuin mielellään sopivaa korvausta vastaan. Itse autokin on kaikkea muuta kuin halpaa hupia, mutta ainakin USA:n markkinoilla hinta jää hieman Bentley Bentayga Speediä edullisemmaksi. Ensimmäiset yksilöt on luvattu toimittaa asiakkaille tämän vuoden toisen neljänneksen aikana.

LähdeCarscoops

Lue lisää