Nykyinen Aston Martin DBS on yksi maailman kauneimpia urheiluautoja, mutta sen elinkaari on kohtapuoliin tulossa päätökseensä. Brittiläisen gran turismon joutsenlauluksi jää DBS 770 Ultimate, jota valmistetaan vain 499 kappaleen erä.
Niistä 300 on umpikattoisia coupéja ja 199 avomallisia Volanteja. Vaikka auto esiteltiin vasta nyt, kaikki yksilöt on myyty jo etukäteen. Erikoismallin ulkoisiin muutoksiin kuuluvat erottuvampi etusplitteri, uusi konepelti ilmanpoistoaukoilla, monet hiilikuituosat sekä uusiksi laitettu diffuusori takapuskurin alla. Myös 21-tuumaiset vanteet ovat uniikit, ja kiekkojen viimeistelyksi voi valita joko satiininhopean, satiininmustan tai kuvissa esiintyvän satiininmustan timanttileikatulla pinnalla.
Sisätiloihin on puolestaan tuotu DBS 770 Ultimate -logot käsinojaan ja kynnyslistoihin. Niistä selviää myös kunkin yksilön järjestysnumero. Sports Plus -tason istuimet ovat vakiona, ja verhoilussa yhdistellään nahkaa sekä alcantaraa. Jos näiden penkkien sivuttaistuki ei riitä, tarjolla ovat myös Performance-tason istuimet. Vaaleansinistä tarjoileva sisustan värimaailma on ”tavallisia” DBS:iä pirteämpi, ja lisää yksilöintimahdollisuuksia saa Aston Martinin oman Q-divisioonan kautta.
Nokalla murisee edelleen 5,2-litrainen tuplaturbo-V12, mutta huipputeho on kasvanut 45 hevosvoimalla DBS Superleggeraan verrattuna. Potkua on nyt mallimerkinnän mukaiset 770 heppaa, kun taas maksimivääntö on 900 newtonmetriä. Lisäteho on saatu aikaan mm. tehokkaammalla ilmanotolla sekä nostamalla ahtopainetta seitsemän prosentin verran. ZF:n kahdeksanpykäläinen automaattikin on kalibroitu uudelleen, ja pitoa avittaa mekaaninen tasauspyörästön lukko.
770 Ultimate on Aston Martinin mukaan kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotanto-Aston ja tähän mennessä nopein ja tehokkain DBS. Autolle ilmoitettu 340 km/h:n huippunopeus on kuitenkin sama kuin DBS:n perusmallissa. Ajettavuutta on kohennettu entistä tukevammin asennetun ohjauspylvään myötä, ja myös jousitusta sekä mukautuvia iskunvaimentimia on hienosäädetty. Edessä 410-millisillä ja takana 360-millisillä levyillä varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut ovat puolestaan suoraa lainaa perus-DBS:stä.
Suosittelemme
770 Ultimaten tuotanto starttaa vielä alkuvuoden aikana, mutta ensimmäisiä asiakastoimituksia lupaillaan vasta kesäksi tai alkusyksyksi. Hintaa ei mainita ollenkaan, koska kaikki yksilöt ovat löytäneet jo omistajansa.