Dodgenkin tulevaisuus on sähköinen, mutta sitä odotellessa muskeliautoistaan tunnettu merkki on lanseerannut markkinoille koko liudan ”Last Call” -erikoisversioita viimeisistä V8-malleistaan. Niitä saadaan myös Eurooppaan pienenpienen erän verran.
Kyseessä ei ole ensimmäinen sarja laatuaan, koska Dodge toi Euroopan puolelle aiemmin tänä vuonna pienen erän Challenger Shakedown – ja Challenger Black Ghost -nimisiä erikoismalleja jo modernin klassikon aseman saavuttaneesta viimeisestä polttomoottori-Challengerista. Tällä kertaa laivaan pakataan Challengerin lisäksi myös neliovista Chargeria, ja autot tottelevat nykypäivänä turhankin kaksimielisen kuuloista Swinger-lisänimeä.
Sillä on kuitenkin maineikkaita esikuvia Moparin muskeliautojen pitkästä historiasta. Eurooppaan laivattavien uusien Dodgejen mallinimet kuuluvat koko komeudessaan Challenger ja Charger R/T Scat Pack Swinger, ja historialliset esikuvat näkyvät autoissa muutenkin kuin nimissä. Ulkoväritkin on nähty ensimmäistä kertaa jo 1960- ja 1970-lukujen taitteessa, jolloin muskeliautosota riehui USA:ssa kuumimmillaan. Tarjolla on kaksi vihreän sävyä, eli todella pirteä Sublime Green ja paljon maanläheisempi F8 Green.
Erikoismallit tehdään R/T Scat Pack Widebody -versioiden pohjalta. Dodgejen ulkokuorta on höystetty Swinger-grafiikoilla sekä ”Gold School” -teemaisilla tehosteilla. 20-tuumaiset vanteetkin ovat saaneet pintaansa samaa Gold School -sävyä, ja niiden takana pilkottavat Brembon isot kuusimäntäiset jarrusatulat. Lisäksi autoissa on erikoismallin statuksesta kertovia merkkejä, ja Challengerin konepellin läpi työntyy hopeanväriseksi maalattu Shaker-skuuppi vanhojen hyvien aikojen tyyliin.
Vihreä teema jatkuu sisustassakin, jota on piristetty nappanahan ja alcantaralla verhoiltujen istuinten vihreillä tehosteilla. Kontrastiompeleetkin ovat vihreät, ja sama koskee kojelaudassa komeilevaa Swinger-merkkiä. Lisäksi muskelijenkkien kabiinista löytyy Mod Grain -nimistä muovista ”jalopuuta”, joka sekin alkaa olla jo kovin nostalginen näky uudessa autossa.
Paljon muuta Dodge ei ole autoista kertonut, mutta ainakaan voimanlähteen osalta tiedossa ei ole minkäänlaisia yllätyksiä. Perinteisellä kaavalla tehtyjä muskeleita vauhdittaa tuttu ja turvallinen 6,4-litrainen HEMI-V8, joka luovuttaa 492 hevosvoimaa takapyörille kahdeksanpykäläisen automaatin kautta välitettynä. Autoja tulee Eurooppaan ainoastaan 55 kappaletta, ja kiinnostuneiden täytyy erikseen hakea osto-oikeutta. Sitten heidät arvioidaan ja hinta kerrotaan vasta tässä vaiheessa.
Suosittelemme
Jos summa ei ole pelästyttänyt ostajaehdokasta, hänet yhytetään lähimmän Dodge-jälleenmyyjän kanssa jonka luona asiakas käy sopimassa kaupasta tarkemmin ja saa myös lopullisen myyntihinnan maksettavakseen. Prosessi kuulostaa lähes yhtä monimutkaiselta kuin superautovalmistajien halutuimpien erikoismallien kohdalla, ja tässäkin tapauksessa muskeli-Dodgejen nykyiset omistajat ovat ilmeisesti etusijalla autoja jaettaessa.