1980-luvun ehdottomiin ikoneihin kuuluvan Ferrari Testarossan hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina. Keskimoottorisesta superautosta pitää tätä nykyä pulittaa vähintään 80 000 euroa, mutta nyt tarjolla olisi paljon edullisempi yksilö.
Tämän Ferrarin tarina on vähintään erikoinen moneltakin kantilta. Vuoden 1987 Testarossa putkahti julkisuuteen, kun Ratarossana tunnettu englantilainen Ferrari-harrastaja Scott Chivers yritti jäljittää Udai Husseinin vanhaa F40:ää Irakista. Tuo auto löytyikin, ja samassa yhteydessä Chivers sai vinkin Puerto Ricossa pitkään seisseestä Testarossasta. Testarossa oli ehtinyt lojua hylättynä kadun varrelle peräti 17 vuoden ajan, joten auton kunto on kaikkea muuta kuin optimaalinen.
Testarossa esiteltiin vuonna 1984, ja keräilijöiden keskuudessa kaikkein halutuimpia malleja ovat aivan ensimmäisten vuosikertojen autot. Ne tunnetaan Monospecchio-nimellä sen vuoksi, että näissä Ferrareissa on vain yksi sivupeili luonnollisesti kuskin puolella. Myöhemmin korkealle asennettu yksittäinen peili korvattiin alempana olevilla tuplapeileillä, jollaiset löytyvät myös Puerto Ricon autosta. Muuten Ferrari edustaa vielä Testarossan ensimmäistä painosta, jonka tunnusmerkkeihin kuuluvat mm. viisipuolaiset keskimutterivanteet.
17 vuoden seisonta Puerto Ricon paahtavan auringon alla on luonnollisesti jättänyt jälkensä Ferrarin Rosso Corsa -väriseen maalipintaan, joka pitäisi uusia. Testarossan sisustakin on nähnyt parempia päiviä, mutta autossa on myös paljon hyvää. Mitään osia ei näyttäisi puuttuvan, ja kaikki Ferrarin merkit sekä Testarossan logotekstitkin ovat tallella. Suurimmat vauriot näyttäisivät olevan etu- sekä sivuhelmojen naarmut ja rikkoutunut lampunlasi. Lisäksi repsikan oven alareunassa on pientä ruosteen alkua, mutta muuten korroosiosta ei pitäisi olla huolta. Testarossan kori on nimittäin ovia lukuun ottamatta alumiinia.
Suosittelemme
Huonoihin puoliin kuuluu myös se, että vasempana takapyöränä on vararengas. Scott Chiversin mukaan alkuperäinen takapyörä saattaisi kuitenkin vielä löytyä Testarossan nokkapellin alta. Alkuperäisen pyörän tallessa olo olisi hyvin toivottavaa, koska varaosana sellaisen hinta nousee helposti 2000 euron paremmalle puolelle. Tekniikan toimivuus olisi voinut olla myös suuri kysymysmerkki, mutta auto saatiin herätettyä jälleen käyntiin 17 vuoden seisonnan jälkeen. Toisaalta tässä oli myös melkoinen riski, koska Testarossan jakohihna pitäisi vaihtaa kolmen vuoden välein.
Ferrarin käynnisti auton ensimmäinen omistaja, joten Testarossaa ei ole koskaan myyty eteenpäin superauton hylätystä olotilasta huolimatta. Nyt Ferrari voisi kuulemma vaihtaa omistajaa 30 000 dollarilla, eli reilulla 26 000 eurolla. Scott Chiversin laskelmien mukaan Testarossa voisi olla jopa osina tätä summaa arvokkaampi, mutta auton ostaminen ja laivaaminen pois Puerto Ricosta olisi ollut hänelle liian suuri projekti. Niinpä Ferrari olisi edelleen saatavilla tarpeeksi rohkealle ostajalle.