1600-hevosvoimainen hyperauto ei liene aivan yleisimpiä 70-vuotissyntymäpäivälahjoja rouvashenkilöille, mutta tämän jutun Bugatti on juuri sellainen. Kyseessä on vielä räätälintyönä tehty yksittäiskappale, joka kumartaa 1930-luvun klassisen 57 SC Atlanticin suuntaan.
Chiron Super Sport ‘57 One of One’ -nimeä tottelevan luomuksen esikuva ei ole aivan tuulesta temmattu, koska Chironin kylkilinjan C-kirjaimen muotoinen leikkaus ja keskellä koria kulkeva taitos ovat suoraa lainaa klassikosta. Tässä tapauksessa syntymäpäiväsankari ihastui alkuperäiseen 57 SC:hen jo 20 vuotta sitten, ja Bugatti päätyi saman tien rouvan omalle listalle maailman kauneimmista autoista.
Kaksi vuosikymmentä myöhemmin rouvan aviomies järjesti hänelle yllätysmatkan Bugattin pääkonttorille Ranskan Molsheimiin, jossa oli tarkoitus räätälöidä syntymäpäivälahjaksi päätyvä Chiron Super Sport. Rouva sai siellä käteensä ensimmäisen valmistuneen Type 57 SC:n pienoismallin. Se sattui esittämään juuri samaa vaaleansinistä autoa johon rouva oli iskenyt silmänsä, ja siitä hetkestä lähtien tyylisuunta oli selvä.
Bugattin Sur Mesure -yksilöintiohjelman päämuotoilija Jascha Straub oli kuulemma unelmoinut vuosia 1930-luvun ikonin uudelleentulkinnasta, joten projekti oli myös Bugattille mieluinen. Type 57 SC:tä jo valmiiksi siteeraaviin Chironin päälinjoihin ei tarvinnut kajota, mutta esimerkiksi maski laitettiin uusiksi 1930-luvun tyyliin. Moderni verkkokuvio sai väistyä pystysuuntaisten kromiripojen tieltä, joista keskimmäinen on esikuvan tavoin muita paksumpi.
Myös vaaleasininen ulkoväri on täydellinen kopio alkuperäisen 57 SC:n pintaa koristavasta maalauksesta. Alkuperäinen auto sattui olemaan näytillä Bilbaon Guggenheim-museossa, jonne Bugattin väki lensi varmistaakseen sävyn täsmällisyyden. Super Sportin viisipuolaiset vanteetkin ovat saaneet ylleen vaaleansinistä väriä ja kromia klassisen 57:n tavoin, ja takaspoilerin alapuolta koristaa Atlanticin käsin piirretty silhuetti 57- ja One of One -tekstien kera.
Sisätilat on puolestaan vuorattu ruskealla Gaucho-nahalla, jota on höystetty esimerkiksi oviverhoiluja koristavilla vaaleansinisillä klassikkoauton silhueteilla. Niskatuista löytyvät puolestaan Bugattin elefanttilogot, ja keskikonsolin ‘57 One of One’ -laatta muistuttaa kyytiläisiä yksittäiskappaleen statuksesta. Puskurin kulmien sidemarker-valoista päätellen synttäri-Bugatti päätyi Atlantin toiselle puolelle, ja se on yksi viimeisistä Chironeista. 16-sylinterisen hyperauton tuotanto päättyy nimittäin lähiaikoina, ja hybridivoimanlähteellä varustettu seuraaja on luvattu esitellä ensi vuoden aikana.