Nykysukupolvessaan keskimoottoriseksi muuttunut Chevrolet Corvette tarjoaa täysipainoisen vastuksen monelle paljon eksoottisemmalle superautolle, mutta Vetten uusimman version haastajat löytyvät jo hyperautojen puolelta. Amerikan urheiluautoikonin tuore lippulaiva on Corvette ZR1X.
ZR1X yhdistää käytännössä samoihin kuoriin Corvetten kaksi muuta versiota, eli ZR1:n ja E-Rayn. Pääasiallinen voimanlähde on peräisin ensin mainitusta, eli myös ZR1X:ää vauhdittaa tuplaturboahdettu 5,5-litrainen LT7-veekasi. Teholukemakin on entisellään, eli polttomoottori pukkaa ilmoille hulppeat 1064 hevosvoimaa ja 1123 newtonmetrin maksimiväännön. Tämän lisäksi ZR1X:sä on historian ensimmäisestä nelivetoisesta Corvettesta, eli E-Raysta tuttua hybriditekniikkaa. Akun kapasiteetti on ainoastaan 1,9 kWh, mutta sähkömoottorista tulee kuitenkin 186 hevosvoiman lisäteho etupyörille.

ZR1:een ja E-Rayhyn verrattuna uuden hyper-Vetten voimantuottoa on hiottu entisestään, ja auto tarjoaa myös kolme energiastrategiaa eri tilanteita varten. Endurance on tarkoitettu pidemmille taipaleille, Qualifying mahdollistaa nopeat kierrosajat radalla, ja Push-To-Pass-toiminnolla kaikki teho tulee nopeasti käyttöön. Hidastuvuutta optimoi puolestaan J59-niminen paketti, joka on vakiona ZR1X:ssä ja uutena lisävarusteena ZR1:ssä. Paketti tuo mukanaan Alconin 10-mäntäiset etujarrusatulat, kuusimäntäiset takasatulat ja 16,5-tuumaiset jarrulevyt. Näillä eväillä saavutetaan parhaimmillaan 1,9 G:n hidastuvuus.
Alustan osalta tarjolla on kaksi eri vaihtoehtoa. Touring-versio pitää sisällään Michelinin PS4S-renkaat ja kadulle optimoidut alustansäädöt, kun taas ZTK Package tuo mukanaan jäykemmän jousituksen sekä Michelinin Pilot Cup 2 -renkaat. Molempien versioiden kanssa saa myös downforcea kasvattavan aerodynamiikkapaketin. Maaefektille on käyttöä, koska uusi hyper-Corvette kiihtyy 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) alle kahdessa sekunnissa ja yltää varttimailillakin alle yhdeksän sekunnin aikaan yli 240 km/h:n loppunopeudella.

Nürburgringin kierrosaika ei ole vielä tiedossa, mutta ZR1X syrjäyttää melko varmasti Ford Mustang GTD:n Ringin nopeimpana amerikkalaisautona. Vetten uutta huippumallia saa muiden Corvette-versioiden tavoin sekä coupéna että taittuvalla kovalla katolla varustettuna avoversiona. ZR1X saapuu jenkkimarkkinoille mallivuoden 2026 autona, ja tuotanto käynnistyy myöhemmin kuluvan vuoden mittaan. Hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta niiden uumoillaan olevan Atlantin toisella puolella 250 000 – 300 000 dollarin luokkaa varustelusta riippuen.
Suosittelemme
Autoa ei siis voi kutsua varsinaisesti halvaksi, mutta vastaavan suorituskyvyn tarjoaviin hyperautoihin verrattuna kyse olisi todellisesta erikoistarjouksesta. Jos tavallinen Corvette on USA:ssa duunarin superauto, niin ZR1X lunastaa vastaavan statuksen hyperautojen puolella. Aiemmin mainittu Ford Mustang GTD:kin kustantaa kotimarkkinoilla vajaat 319 000 taalaa, joten ZR1X tarjoaisi paljon enemmän heppoja ja suorituskykyä maksettua taalaa kohti.


