Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan tyyli oli vähän hukassa, mutta nyt auto on palaamassa jälleen juurilleen.

Nissanin urheiluauton viimeisin painos, eli 370Z on ollut markkinoilla jo yli 10 vuoden ajan. Nyt vahdinvaihto on vihdoinkin lähestymässä, koska Nissan esitteli jo hyvin lähellä tuotantoversiota olevan prototyypin seuraavasta Z:stä. Tuotantomallin aikataulua ei ole vielä kerrottu, mutta ainakin seuraavien 20 kuukauden kuluessa uuden sportin pitäisi olla myynnissä Nissanin monen muun uutuuden tavoin.

Nyt lanseerattu Z Proto on saanut pintaansa kirkkaankeltaisen helmiäisvärin, joka vie ajatukset 1970-luvulle. Myös kantikas maski ja ajovalojen muodot kumartavat alkuperäisen 240Z:n suuntaan, ja konepellissä sekä kattolinjassakin on kovin tuttua tyyliä. Takavalopaneeli on puolestaan saanut inspiraationsa 300 ZX:stä, joka edusti jo luksussporttilinjaa alkuperäisen 240Z:n puristisuuden sijasta.





Uusi aika näkyy parhaiten sisustassa, jossa hyödynnetään 12,3-tuumaista digimittaristoa ja modernia tietoviihdejärjestelmää. Toisaalta etumatkustajan kohdalla vahvasti sisään vedetty kojelauta sekä sen päällä komeilevat lisämittarit ovat kuin tuulahdus alkuperäisestä 240Z:sta. Samaa voidaan sanoa takaluukun kannen Fairlady Z -tekstistä, joka on suora viittaus Z-mallien kantaisään.

19-tuumaisten pyörien varassa seisova Z Proto on tarkalleen 4382 milliä pitkä, 1849 milliä leveä ja 1311 milliä korkea, eli auto on pidentynyt ja madaltunut hieman edeltäjään verrattuna, kun taas leveys on pitkälti ennallaan. Tekniikan osalta Nissan suostui jo vahvistamaan, että uutta Zetaa vauhdittaa tuplaturbo-V6 kuusipykäläisen manuaalin parina. Teholukemaa ei vielä kerrottu, mutta jokainen uusi Z on aina ollut edeltäjäänsä tehokkaampi. Niinpä uutuudessa lienee noin 400 heppaa, ja tuotantomallin nimeksikin saattaa tulla 400Z.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.