Ysärisporttienkin hinnat kohoavat huimasti – vuoden 1993 Alpina-Bemarista pyydetään peräti 400 000 euroa

Vuonna 1989 lanseerattu 8-sarja edusti BMW:n tarjonnan huippua kahdeksan vuoden ajan. E24-korisen haikeula-Kuutosen seuraajaksi suunniteltu auto ei kuitenkaan milloinkaan kohonnut edeltäjänsä kaltaiseksi menestykseksi, mistä voidaan syyttää varsin kunnianhimoisten hintojen ja syvimmän lama-ajan yhdistelmää. Sporttista ylellisyyttä tarjoilleesta coupésta ei  myöskään koskaan nähty virallista M8-versiota, mutta 380-heppaisella V12:lla varustettu 850 CSi ajoi lähes saman asian.

 

Se ei ollut kuitenkaan tehokkain saatavilla ollut E31-korimallin 8-sarja, koska baijerilaisten hovivirittäjä Alpina teki Kasin pohjalta vielä voimakkaamman version. Alpinan luomus totteli B12 5.7 Coupé -nimeä, joka kertoo jo olennaisimman, eli moottorin iskutilavuuden. Alpina porasi 850 CSi:n 5,6-litraisen V12:n vielä hieman isommaksi ja teki siihen muitakin muutoksia, joiden ansiosta teholukema nousi 416 hevosvoimaan. Nelipaikkainen luksuscoupé ylsi niiden turvin aikansa superautotasoa edustaneeseen 300 km/h:n huippunopeuteen.


Koriin sai Alpinan klassiset raidat, ja vanteina palvelivat virityspajan lähes ikiaikaiset monipuolakiekot. Konepelti vaihdettiin hiilikuidusta valmistettuun versioon, joka sai myös isot ilmanpoistoaukot massiivisen V12:n jäähdytystä tehostamaan. B12 Coupén sisusta vuorattiin puolestaan vakiota arvokkaammalla nahalla, jota sai lähes minkävärisenä vain. Autoa valmistettiin vain 57 yksilön sarja, joten se kuuluu Alpinan historian harvinaisimpiin malleihin. Myyntihinnatkin heijastavat tätä statusta, ja B12 Coupé on muuttunut vain arvokkaammaksi ikäännyttyään.





Nyt Münchenissä toimivan Classic Driver -liikkeen myyntilistoille on ilmestynyt varsinainen valioyksilö tästä Alpinan mallista. Lähes uudenveroinen auto on ollut vain yhdellä omistajalla, ja sen mittarissa komeilee ainoastaan 9000 kilometrin ajomäärä. Klassisella Alpinan sinisellä maalatun coupén haluttavuutta lisää myös siinä oleva manuaalivaihteisto, johon kovin moni asiakas ei aikanaan päätynyt. Suurin osa B12 Coupén ostajista oli sen verran mukavuudenhaluisia, että Shift-Tronic-niminen automaatti oli paljon yleisempi vaihtoehto.

Münchenissä kaupan oleva yksilö on kyllä hieno, mutta samaa voidaan sanoa auton hinnastakin. Siitä pyydettävä 400 000 euron summa taitaa olla jo ennätystasoa E31-korisen 8-sarjan kohdalla. Ottaisitko mieluummin tämän vai uuden 8-sarjan, joka esitellään ensi vuonna? Niitä pitäisi Saksassa saada vanhan Alpinan hinnalla ainakin kolme.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...