Vuonna 1989 lanseerattu 8-sarja edusti BMW:n tarjonnan huippua kahdeksan vuoden ajan. E24-korisen haikeula-Kuutosen seuraajaksi suunniteltu auto ei kuitenkaan milloinkaan kohonnut edeltäjänsä kaltaiseksi menestykseksi, mistä voidaan syyttää varsin kunnianhimoisten hintojen ja syvimmän lama-ajan yhdistelmää. Sporttista ylellisyyttä tarjoilleesta coupésta ei myöskään koskaan nähty virallista M8-versiota, mutta 380-heppaisella V12:lla varustettu 850 CSi ajoi lähes saman asian.
Se ei ollut kuitenkaan tehokkain saatavilla ollut E31-korimallin 8-sarja, koska baijerilaisten hovivirittäjä Alpina teki Kasin pohjalta vielä voimakkaamman version. Alpinan luomus totteli B12 5.7 Coupé -nimeä, joka kertoo jo olennaisimman, eli moottorin iskutilavuuden. Alpina porasi 850 CSi:n 5,6-litraisen V12:n vielä hieman isommaksi ja teki siihen muitakin muutoksia, joiden ansiosta teholukema nousi 416 hevosvoimaan. Nelipaikkainen luksuscoupé ylsi niiden turvin aikansa superautotasoa edustaneeseen 300 km/h:n huippunopeuteen.
Koriin sai Alpinan klassiset raidat, ja vanteina palvelivat virityspajan lähes ikiaikaiset monipuolakiekot. Konepelti vaihdettiin hiilikuidusta valmistettuun versioon, joka sai myös isot ilmanpoistoaukot massiivisen V12:n jäähdytystä tehostamaan. B12 Coupén sisusta vuorattiin puolestaan vakiota arvokkaammalla nahalla, jota sai lähes minkävärisenä vain. Autoa valmistettiin vain 57 yksilön sarja, joten se kuuluu Alpinan historian harvinaisimpiin malleihin. Myyntihinnatkin heijastavat tätä statusta, ja B12 Coupé on muuttunut vain arvokkaammaksi ikäännyttyään.
Suosittelemme
Nyt Münchenissä toimivan Classic Driver -liikkeen myyntilistoille on ilmestynyt varsinainen valioyksilö tästä Alpinan mallista. Lähes uudenveroinen auto on ollut vain yhdellä omistajalla, ja sen mittarissa komeilee ainoastaan 9000 kilometrin ajomäärä. Klassisella Alpinan sinisellä maalatun coupén haluttavuutta lisää myös siinä oleva manuaalivaihteisto, johon kovin moni asiakas ei aikanaan päätynyt. Suurin osa B12 Coupén ostajista oli sen verran mukavuudenhaluisia, että Shift-Tronic-niminen automaatti oli paljon yleisempi vaihtoehto.
Münchenissä kaupan oleva yksilö on kyllä hieno, mutta samaa voidaan sanoa auton hinnastakin. Siitä pyydettävä 400 000 euron summa taitaa olla jo ennätystasoa E31-korisen 8-sarjan kohdalla. Ottaisitko mieluummin tämän vai uuden 8-sarjan, joka esitellään ensi vuonna? Niitä pitäisi Saksassa saada vanhan Alpinan hinnalla ainakin kolme.