Pirteät värit tekivät 1990-luvulla paluun kasarin ankean asiallisuuden jälkeen. Tuolloin myös BMW tarjosi taatusti erottuvaa Fidschigrün-sävyä autoihinsa, joista yksi esimerkki on Saksassa Ebayn kautta myynnissä oleva avokattoinen M3.
E36-sukupolvea edustava M3 Cabrio on harvinainen jo siksi, että se on lähes täysin räpeltämättömässä alkuperäiskunnossa. E36-korista M3:a pidettiin pitkään liian tavanomaisena kilpa-auton luokittelumalliksi kehitettyyn edeltäjäänsä nähden, ja niinpä E36:ia sai pitkään hyvin edullisesti muihin M-Bemareihin verrattuna. Tämä johti siihen, että moni yksilö päätyi vähemmän onnistuneiden tuunausten kohteeksi.
Tämän seurauksena alkuperäiskuntoiset autot katosivat nopeasti markkinoilta, ja viime vuosina niiden hinnat ovat olleet kovassa nousukiidossa. Arvonnousu näkyy myös juttumme 1997-mallisessa autossa, josta pyydetään Saksassa peräti 42 000 euroa. Hintapyyntö on noin 5000 euroa vastaavien autojen yläpuolella, mutta toisaalta tässä avossa on lähes ainutlaatuinen väriyhdistelmä suoraan tehtaan jäljiltä. Fidschigrün-turkoosilla maalattu BMW on yksi kaiken kaikkiaan 12 144 valmistetusta E36-korisesta M3 Cabriosta, ja se edustaa jo tämän sukupolven M3:n facelift-versiota.
Vuosina 1995-1999 tehty facelift ei eroa ulkoisesti juurikaan E36 M3:n alkuperäismallista, mutta moottori laitettiin kattavasti uusiksi. S50B32-koodilla tunnettu suora kuutonen sai 3,2 litraan kasvatetun iskutilavuuden ja kaksois-VANOS-nimellä tunnetun muuntuvan nokka-akseliohjauksen. Se paransi alavääntöä, ja lisäksi kuusipykäläinen manuaalivaihteisto korvasi aiemman viisivaihteisen laatikon. Faceliftatun E36 M3:n huipputeho oli 321 heppaa, eli potku oli jo lähellä seuraajan 343 hevosvoimaa.
Suosittelemme
Nyt myynnissä olevan auton turkoosia ulkoväriä täydentää lähes saman sävyinen nahkasisusta ratin kehää, vaihdekepin pussia, keskikyynärnojaa ja oviverhoiluja myöten. Sisäväri tunnetaan lyhyesti ja ytimekkäästi Pablo-nimellä. Ainoan poikkeuksen täysin tehtaan jäljiltä olevaan kuntoon muodostavat konehuoneen poikittaistuki sekä AC Schnitzerin vanteet, jotka ovat kuitenkin samalta ajalta kuin itse autokin.
Myynti-ilmoituksen mukaan M3 on ollut hyvällä pidolla, mutta auto on saanut uuden moottorin jo vuonna 2000. Sillä on ajettu vain 16 000 kilometriä, kun taas koko auton mittarilukemaksi kerrotaan 75 900 kilometriä. Saksan katsastus on voimassa ensi vuoden huhtikuuhun asti, ja kaupan päälle tulevat vielä uudet kesärenkaat sekä tuulisuoja.