Ysäriherkkua tarjolla – tämä avomallinen BMW M3 on turkoosi sekä päältä että sisältä

Pirteät värit tekivät 1990-luvulla paluun kasarin ankean asiallisuuden jälkeen. Tuolloin myös BMW tarjosi taatusti erottuvaa Fidschigrün-sävyä autoihinsa, joista yksi esimerkki on Saksassa Ebayn kautta myynnissä oleva avokattoinen M3.

E36-sukupolvea edustava M3 Cabrio on harvinainen jo siksi, että se on lähes täysin räpeltämättömässä alkuperäiskunnossa. E36-korista M3:a pidettiin pitkään liian tavanomaisena kilpa-auton luokittelumalliksi kehitettyyn edeltäjäänsä nähden, ja niinpä E36:ia sai pitkään hyvin edullisesti muihin M-Bemareihin verrattuna. Tämä johti siihen, että moni yksilö päätyi vähemmän onnistuneiden tuunausten kohteeksi.

-- MAINOS --

Tämän seurauksena alkuperäiskuntoiset autot katosivat nopeasti markkinoilta, ja viime vuosina niiden hinnat ovat olleet kovassa nousukiidossa. Arvonnousu näkyy myös juttumme 1997-mallisessa autossa, josta pyydetään Saksassa peräti 42 000 euroa. Hintapyyntö on noin 5000 euroa vastaavien autojen yläpuolella, mutta toisaalta tässä avossa on lähes ainutlaatuinen väriyhdistelmä suoraan tehtaan jäljiltä. Fidschigrün-turkoosilla maalattu BMW on yksi kaiken kaikkiaan 12 144 valmistetusta E36-korisesta M3 Cabriosta, ja se edustaa jo tämän sukupolven M3:n facelift-versiota.

Vuosina 1995-1999 tehty facelift ei eroa ulkoisesti juurikaan E36 M3:n alkuperäismallista, mutta moottori laitettiin kattavasti uusiksi. S50B32-koodilla tunnettu suora kuutonen sai 3,2 litraan kasvatetun iskutilavuuden ja kaksois-VANOS-nimellä tunnetun muuntuvan nokka-akseliohjauksen. Se paransi alavääntöä, ja lisäksi kuusipykäläinen manuaalivaihteisto korvasi aiemman viisivaihteisen laatikon. Faceliftatun E36 M3:n huipputeho oli 321 heppaa, eli potku oli jo lähellä seuraajan 343 hevosvoimaa.

-- MAINOS --




Nyt myynnissä olevan auton turkoosia ulkoväriä täydentää lähes saman sävyinen nahkasisusta ratin kehää, vaihdekepin pussia, keskikyynärnojaa ja oviverhoiluja myöten. Sisäväri tunnetaan lyhyesti ja ytimekkäästi Pablo-nimellä. Ainoan poikkeuksen täysin tehtaan jäljiltä olevaan kuntoon muodostavat konehuoneen poikittaistuki sekä AC Schnitzerin vanteet, jotka ovat kuitenkin samalta ajalta kuin itse autokin.

-- MAINOS --

Myynti-ilmoituksen mukaan M3 on ollut hyvällä pidolla, mutta auto on saanut uuden moottorin jo vuonna 2000. Sillä on ajettu vain 16 000 kilometriä, kun taas koko auton mittarilukemaksi kerrotaan 75 900 kilometriä. Saksan katsastus on voimassa ensi vuoden huhtikuuhun asti, ja kaupan päälle tulevat vielä uudet kesärenkaat sekä tuulisuoja.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.