Maserati on tehnyt paluun superautojen luokkaan keskimoottorisella MC20:lla, joka on saanut kovasti suitsutusta ajettavuudestaan. Yksilöllisempää MC20:tä hakeville tarjotaan nyt tummanpuhuvaa erikoismallia.
Sen nimeksi on annettu osuvasti Notte, mikä tarkoittaa yötä italiaksi. Valmistusmäärä jää varsin pieneksi vain 50 yksilön myötä, ja superauton mustanpuhuva ulkoasu on saanut kuulemma inspiraationsa pimeyden mystisestä ja intensiivisestä voimasta. Tästä voi olla montaa mieltä ainakin Suomen marraskuisessa hämäryydessä, mutta näille leveysasteille asti ei päädy välttämättä yksikään Notte.
MC20:n pohjalta tehtynä ensimmäisenä rajoitettuna erikoismallina palveleva Notte on kehitetty Maseratin Fuoriserie-yksilöintiosastolla yhteistyössä merkin entisen kilpakuljettaja Andrea Bertolinin kanssa. Tässä projektissa ei kuitenkaan valitettavasti päästy hyödyntämään Bertolinin osaamista alustan säätöjen osalta, vaan mies mietti yhdessä Maseratin muotoilijoiden kanssa lähinnä ulkokuoren sekä sisustan väri- ja tyyliseikkoja.
Notten erottuvin piirre on mattamusta ulkoväri, joka tottelee nimeä Nero Essenza ja on lähes yhtä pimeä kuin yö itse. Kontrastia saadaan mattapintaiseksi valkokullaksi nimetystä sävystä, joka koristaa Maseratin atrainmerkkiä, sivulogoja ja Maserati-logotekstejä. Samaa sävyä on hyödynnetty myös kolmipuolaisten 20-tuumaisten vanteiden tehosteena. Jarrusatulat ovat puolestaan korin tavoin mustat, ja autosta löytyy myös hiilikuituisia aerodynamiikkaosia.
Sporttipenkit on puolestaan verhoiltu mustalla ja harmaalla alcantaralla, jota koristavat keltaiset kontrastiompeleet. Niskatukien atrainlogotkin ovat keltaiset. Alcantaralla verhotussa ratissa on myös hiilikuitukoristeita, ja ”Una Di 50” (Yksi 50:stä) -tekstillä varustettu metallilaatta on sovitettu vielä niskatukien väliin. Tekniikalle ei ole tehty mitään muutoksia, eli Notteakin vauhdittaa kuivasumppuvoideltu kolmilitrainen ”Nettuno”-tuplaturbo-V6. Se tuottaa 630 hevosvoiman huipputehon ja 730 newtonmetrin maksimiväännön.
Suosittelemme
Notten tilauskirjat on jo avattu maailmanlaajuisesti, mutta hintaa ei ole vielä kerrottu. Erikoismalli on varmasti kalliimpi kuin perustason Coupé tai Cielo-niminen avoversio, mutta ainakin ostajat pääsevät kaupan päälle osallistumaan Maseratin organisoimaan ratapäivään. Maseratin lehdistötiedotteesta on luettavissa rivien välistä, että Notte on vasta alkua muidenkin erikoismallien sarjalle MC20:n pohjalta. Superauto on jo saanut toimia lähtökohtana pelkästään radalle tarkoitetulle MCXtremalle sekä GT2-luokan kilpurille.