Panssaroitua autoa kaipaava valtionpäämies tai julkkis on tähän asti liikkunut lähes poikkeuksetta polttomoottorin voimin. Nyt tähänkin tulee muutos uuden BMW i7:n myötä.
Seuraavan sukupolven 7-sarjan täyssähköisenä sisarmallina toimivasta i7:stä tehdään nimittäin myös panssaroitu versio, jonka BMW on luvannut esitellä ensi vuonna. Auto tarjoaa baijerilaismerkin korulauseiden mukaan ainutlaatuisen yhdistelmän suojausta, arvokkuutta, turvallisuuta, tilavuutta ja kestävyyttä, mikä kuulostaa vielä melkoisen ympäripyöreältä.
BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse totesi puolestaan, että merkki ei aio tehdä minkäänlaisia kompromisseja asiakkaidensa suojaustason suhteen täyssähköisestä tekniikasta huolimatta. Panssaroitu i7 tulee kuulemma osoittamaan, kuinka kestävyys ja panssaroidun auton tarjoama turvallisuus voivat kulkea käsi kädessä.
Panssaroidun version tekniikasta ei ole vielä tietoa, mutta tavallisessa i7 xDrive60 -mallissa käytetään kahta sähkömoottoria. Ne tuovat mukanaan nelivedon, 543 hevosvoiman kokonaistehon ja 744 newtonmetrin maksimiväännön. Panssaroimaton malli pinkaisee nollasta sataan hieman yli 4,5 sekunnissa ja kulkee parhaimmillaan yli 600 kilometriä yhdellä latauksella, mutta panssariversion arvot ja tekniikka jäävät vielä nähtäväksi.
Suosittelemme
BMW:n puolesta puhuu kokemus, koska merkin ensimmäinen panssaroitu malli esiteltiin jo vuonna 1978 silloisen 7-sarjan pohjalta. Ison sedanin seuraavistakin sukupolvista tarjottiin panssaroituja malleja, ja vuonna 2004 tarjonta kasvoi katumaasturien luokkaa edustavalla X5 Securitylla.
Uuden i7:n suojaustasosta ei ole vielä varmuutta, mutta tähän asti BMW on tarjonnut VR6- ja VR7-suojaustason mukaisia autoja. X5 Protection VR6:ssa on mm. valettuja panssarilevyjä, matkustamon ja tavaratilan panssaroitu väliseinä, yli kolmen sentin paksuiset luodinkestävät lasit, pohjapanssarointi sekä itsestään tiivistyvä polttoainetankki.