1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan maailman parhaaksi GT-autoksi, ja nykyään 250 GT SWB sattuu olemaan myös yksi maailman kalleimpia autoja.
Aitojen asioiden hinnat liikkuvat tänä päivänä 13-14 miljoonan dollarin tuntumassa, joten niitä ei juuri näe kuin kaikkein eksklusiivisimmissa tapahtumissa. Vain harva omistaja uskaltaa ottaa klassikko-Ferrarinsa arkiliikenteeseen, vaikka 250 GT:n V12:n soundia olisi ilo kuunnella. Tähän ongelmaan löytyy ratkaisu brittiläiseltä Ferrari-spesialistilta, joka on kehittänyt lähes täydellisen replikan vuoden 1960 250 GT SWB Berlinetta Competizionesta.
Jo pitkään alalla toimineen GTO Engineeringin luomus on nimetty Revivaliksi. Kopio on mahdollisimman lähellä originaalia, koska se on tehty tehtaan alkuperäisten piirrosten, mittojen ja GTO Engineeringin pitkän Ferrari-kokemuksen avulla. 250 SWB Revivalin kori naputellaan aidon asian tavoin käsityönä alumiinista, ja pinnan alla piilee myöskin käsityönä valmistettu putkirunko. Kuten SWB-nimi kertoo, autossa on 203 milliä ”tavallista” 250 GT:tä lyhyempi akseliväli, mikä kohentaa ketteryyttä. Jokainen yksilö tehdään tarkkaan asiakkaan toiveiden mukaan, on kyse sitten katu- tai kilpakäytöstä.
Pitkän konepellin alla murisee Ferrarin legendaarinen Colombo-V12, jota GTO Engineering tarjoaa kolmi-, 3,5- tai nelilitraisena versiona. Teholukemaksi kerrotaan vähintään 280 hevosvoimaa. Kaikissa moottorivaihtoehdoissa käytetään triplakaasuttimia, ja vakion nelipykäläisen manuaalin vaihtoehdoksi saa viisivaihteisen laatikon. Vaihteiston käytettävyyttä on kohennettu GTO:n omalla sarjalla, jonka pitäisi tehdä vaihdoista täsmällisempiä niin ruuhka-ajossa kuin kovemmillakin nopeuksilla.
Suosittelemme
Vauhtia hillitään 1960-luvun tyylisillä levyjarruilla, mutta haluttaessa autoon saa myös kevyemmät ja paremmin lämpöä kestävät alumiiniset jarrusatulat. Vakiovanteet ovat 16-tuumaiset, mutta tuumaa pienemmät kiekotkin ovat tarjolla joko kiillotettuina tai normaalilla metallipinnalla. Ajettavuutta kohennetaan puolestaan GTO Engineeringin kehittämällä jousituksella, jonka luvataan parantavan niin pitoa kuin mukavuuttakin. Lisäksi saatavilla on nopeampi 17:1-ohjausvälitys sekä alkuperäistä pienempi ratti.
250 SWB Revival toimitetaan normaalisti ilman puskureita alkuperäisauton tavoin, mutta autoon saa myös räätälintyönä tehtävät kromipuskimet. Sisustaa koristavat puolestaan täysin nahalla verhoillut istuimet, joita voi halutessaan täydentää myöskin nahkaisilla niskatuilla. Lisäksi tarjolla ovat joko lantiovyöt tai modernimmat monipistevyöt, jotka voidaan kiinnittää omaan putkeensa. Sisäkatto vuorataan puolestaan 1960-luvun auton kaltaisella rei’itetyllä materiaalilla. Modernimpaa linjaa edustavat ilmastointi, kojelaudan alle piilotettu USB-portti, navigaattori ja integroitu stereo.
GTO Engineering on myynyt jo 30 Revivalia, joiden rakentaminen on vienyt 12-18 kuukautta varustelusta riippuen. Hinnaltaan kyseessä on todellinen erikoistarjous ainakin aitoon asiaan verrattuna, koska replikasta täytyy pulittaa ”vain” reilut miljoona dollaria.