600 hevosvoiman huipputehon ja 800 newtonmetrin maksimiväännön tarjoava Audi RS Q8 on kaikkea muuta kuin hidas katumaasturi jo tehtaan jäljiltä. Autossa piilee kuitenkin potentiaalia vielä paljon kovempiinkin lukemiin, minkä saksalaisen Manhartin uusin luomus osoittaa.
Aiemmin lähinnä BMW:n tuotteisiin keskittyneen virityspajan tuunaama Audi on nimetty RQ 900:ksi, mikä antaa jo osviittaa SUV:n voimavaroista. Autosta julkaistiin tiiseripiirroksia jo yli vuosi sitten, ja valmis tuote paljastettiin nyt kun ensimmäinen asiakasauto on valmiina luovutettavaksi. RS Q8:n nelilitrainen tuplaturbokasi tuottaa Manhartin käsittelyn jälkeen tasan 918 heppaa ja 1180 newtonmetriä, joten katumaasturi kurkottaa jo superautoluokkaan ainakin numeroarvojensa puolesta.
Taakse jäävät niin Lamborghini Urus kuin monien kilpailevien tuning-pajojen vastaavat luomukset RS Q8:n pohjalta. Huimat teholukemat on saavutettu uuden moottorinohjaussoftan lisäksi Eventurin hiilikuituisen ilmanoton, Manhartin uusiksi laittamien turbojen ja välijäähdyttimien sekä sporttimallisten downpipejen ja katalysaattorien avulla. Viimeksi mainitut eivät muuten ole Saksan katsastuslaitoksen hyväksymiä, joten siellä RQ 900:aa ei saa täysvireisenä kilpien väliin. Lisäksi Audin automaattivaihteistoa on päivitetty kasvaneen väännön ehdoilla.
Manhart ei ole vielä kertonut luomuksensa suoritusarvoja, mutta auton pitäisi olla luonnollisesti nopeampi kuin 3,8 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä ja parhaimmillaan 305 km/h:n huippunopeuteen yltävä vakiokuntoinen RS Q8. Korin osalta RQ 900 on saanut lokasuojanlevitykset, etusplitterin, sivuhelmat, tuplat takaspoilerit ja paljon vakiota muhkeamman diffuusorin takapuskurin alle. Ruostumattomasta teräksestä valmistetussa pakoputkistossa on aktiiviset läpät, ja neljään 100-milliseen putkenpäähän saa joko keraamisen tai hiilikuituisen pinnan.
Suosittelemme
Manhartin Classic line -valikoimaa edustavat vanteet ovat peräti 24-tuumaiset. Rengaskoko on edessä 295/30 ZR24 ja takana vielä massiivisempi 355/25 ZR24. Vakiovarusteista ilmajousitusta madalletaan 30-40 milliä, ja Audi Sportin hiilikuitukeraamisiin jarruihinkin tarjotaan kohennusta. Sisätiloihin saa puolestaan uuden nahkaverhoilun, Manhartin omat lattiamatot ja monenlaisia kullanvärisiä koristeita auton ulkokuoren tavoin. Jos RS Q8:aan haluaa kaikki Mansoryn kilkkeet, niiden yhteishinnaksi kerrotaan reilut 67 000 euroa ilman veroja. Pelkkä moottoriviritys maksaa puolestaan 22 500 euroa.