Yli 800 hepan Ässämersu – Mercedes-AMG S 63 siirtyy hybriditekniikkaan, mutta polttomoottorina palvelee edelleen V8

Mercedes S-luokan nykysukupolvi tuli markkinoille jo pari vuotta sitten, mutta valikoiman huipulle asettuvaa AMG-tykkiä on saatu odottaa näihin päiviin saakka. Nyt hybriditekniikkaan siirtyvä S 63 tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.

S 63 E Performance -nimen saanut uutuus kantaa historian tehokkaimman Ässämersun viittaa, ja auton polttomoottorina palvelee edelleen nelilitrainen tuplaturbokasi. Siitä irtoavia 612 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä täydentää vielä taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka tuottaa 190 lisäheppaa. Tämän myötä kokonaisteholukema on huimat 802 hevosvoimaa, ja maksimivääntöä riittää 1430 newtonin verran.

Kuva: Mercedes-Benz

Sähkömoottorin pääfunktio on lisävoiman tuominen eikä mahdollisimman pitkän toimintasäteen mahdollistaminen. Niinpä pienen 13,1 kWh:n akun turvin pääsee vain 33 kilometriä pelkällä sähköllä optimiolosuhteissa. Hybriditekniikan myötä uusi S 63 painaa peräti 2520 kiloa, mutta nollasta sataan pyrähdetään silti 4Matic-nelivedon avittamana vain 3,3 sekunnissa, eli 0,2 sekuntia yli 500 kiloa kevyempää edeltäjää nopeammin. Huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, mutta myös 290 km/h onnistuu lisävarusteena tarjottavan AMG Driver’s Packagen myötä.

Ajomukavuutta ja -dynamiikkaa avittavat sähkömekaanisilla kallistuksenvaimentimilla varustettu ilmajousitus, mukautuvat iskunvaimentimet, nelipyöräohjaus, hiilikuitukeraamiset jarrut ja jopa aktiiviset moottorinkiinnikkeet. Ulkoa auton tunnistaa heti isolla tähdellä ja pystyrivoilla varustetusta ”Panamericana”-maskista, jota ei ole aiemmin AMG-Ässissä nähty. Korin designia on höystetty myös isoimmilla ilmanottoaukoilla varustetulla etupuskurilla, neljän pakoputkenpään reunustamalla diffuusorilla sekä takovanteilla, jotka ovat joko 20- tai 21-tuumaiset.

Kuva: Mercedes-Benz

Sisusta on S-luokan tavallisempien mallien tyyliin luksukas, mutta AMG-tyyliä sekä logoja on tuotu esimerkiksi istuimiin, niskatukiin ja MBUX-tietoviihdejärjestelmän sekä digitaalimittariston grafiikkaan ja näyttöihin. Rattikin edustaa AMG-designia, ja sen säätimistä pystyy valitsemaan mm. jarrutusenergian talteenoton neljän tason ja seitsemän ajomoodin väliltä. Niiden joukkoon kuuluu myös pelkän sähköajon mahdollistava asetus.

Kuva: Mercedes-Benz

Uutta S 63:a saa ainoastaan pitkäakselivälisenä versiona, ja ajoavustinvalikoima on muiden S-luokan versioiden tapaan todella kattava. Kolmostason autonomisen menon mahdollistavan Drive Pilot -järjestelmän saa autoon kuitenkin vasta useamman kuukauden ensi keväälle ajoittuvan myynnin aloituksen jälkeen, kun muihin Ässiin kyseisen systeemin voi tilata jo nyt. Teho-Ässän hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta Suomen autoverotuksella pienestäkin sähkömoottorista pitäisi olla iloa jopa tämän hintaluokan autossa pelkästään polttomoottorilla varustettuun edeltäjään verrattuna.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää