Yli 400-heppaisella Fiat 500:lla on hintansa – auto maksaa Porschen verran

Fiat 500 vetoaa söpön retrotyylinsä ansiosta lähinnä naisiin, mutta autolla on maskuliinisempikin puolensa. 1,4-litraisella turbokoneella varustetut Abarth-versiot ovat jo astetta karvaisempia laitteita, mutta niilläkään ei ole mitään jakoa oikeita urheiluautoja vastaan. Asia muuttuu kuitenkin, kun saksalainen Pogea Racing astuu mukaan kuvioihin.

Virityspajan luomus tunnetaan Ares-nimellä, ja siinä on melkoinen määrä potkua näin pieneksi autoksi. Myös litrateho on vähintäänkin kohdallaan, koska 1,4-litraisesta pikkuturbosta on kutiteltu peräti 404 hevosvoimaa ja 445 newtonin maksimivääntö. Huima teholukema on saatu aikaan mm. uusien takomäntien, turboahtimen, kiertokankien, pakoventtiilien, kampiakselin, nokka-akselin ja öljynjäähdyttimen ansiosta, eli alkuperäisestä koneesta ei ole kovin paljon jäljellä.

Huimasti kasvanut teholukema on vaatinut myös uuden kytkimen, alumiinisen vauhtipyörän ja vaihteiston öljynjäähdyttimen sekä 322-milliset jäähdytetyt etujarrulevyt. Niiden ympärille on sovitettu 18-tuumaiset vanteet Toyon renkailla. Pito tienpintaan viimeistellään KW:n Clubsport-alustalla.

Suosittelemme

Pikku-Fiat ei ole ulkoisestikaan entisellään. Vakiopuskurit on korvattu hiilikuituisilla, ja myös ilma-aukoilla varustettu konepelti, lokasuojanlevitykset, peilinkotelot sekä kattospoileri ovat samaa materiaalia. 500:sta on tullut korisarjan myötä peräti 48 milliä alkuperäistä leveämpi, ja petomainen vaikutelma viimeistellään Lamborghini Reventonista tutulla harmaalla maalilla.

Sisustasta löytyy puolestaan punaisia tehosteita ja tukevat sporttipenkit. Vakioradio on lisäksi korvattu Pioneerin tietoviihdejärjestelmällä, joka on yhteensopiva Applen CarPlayn kanssa. Areksen kehittäminen on vienyt peräti neljä vuotta, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Etuvedon vuoksi nollasta sataan ei päästä nopeammin kuin 4,7 sekunnissa, mutta huippunopeus on mukavat 288 km/h. Pogean luomus jättää siis taakseen monia urheiluautoja, mutta sillä on hintansa. Vain viiden yksilön piensarjana valmistettava Ares maksaa nimittäin Saksassakin reilut 58 000 euroa, jolla saisi myös Porsche 718 Caymanin.

Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan ostaa kerralla, ja pelkän moottorivirityksen saa ”vain” 21 000 eurolla. Korinosiakin on tarjolla erikseen, ja hiilikuidun sijasta niitä saa myös muovisina, jolloin lompakkokin kiittää.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat