Aiemman 100:n ja 200:n saappaisiin astunut A6 on kuulunut Audin valikoimaan jo neljännesvuosisadan ajan. Pian ylemmän keskiluokan rinkulakeulan tarina jatkuu täyssähköisen mallin voimin.
Audi esitteli huhtikuussa järjestetyssä Shanghain autonäyttelyssä A6 e-tron -nimisen konseptin, joka sai todella positiivisen vastaanoton niin yleisön kuin mediankin keskuudessa. Luiskaperäinen tutkielma näytti juuri sopivassa suhteessa sähköautomaisen futuristiselta lipsahtamatta kuitenkaan ufon puolelle. Mittasuhteetkin vaikuttivat hyvin sopusuhtaisilta, ja autolle luvattu 700 kilometrin toimintasäde sai varmasti monen polttomoottori-Audin kuskin miettimään tarkemmin tulevaisuuden autovalintaansa.
Yleensä konseptiauton matka tuotantomalliksi kestää monta vuotta, mutta Ingolstadtin rinkulamerkki on ilmeisesti aloittanut sähkö-A6:n tuotantoversion kehitystyön hyvissä ajoin. Audin tiedottaja kertoi nimittäin Roadshow-nimiselle julkaisulle, että A6 e-tronin tuotantomalli esitellään jo ensi vuonna. Valmistus pääsee starttaamaan vuotta myöhemmin, eli ensimmäiset asiakkaat saisivat täyssähköisen A6:n alleen vuoden 2023 aikana.
Samasta lähteestä kuultiin lisäksi, että Q6 e-troniksi ristitty sähkö-SUV debytoi myöskin ensi vuonna. Salavalokuvaajien linsseille jo bongattu Q6 e-tron tehdään sähköisen A6:n tavoin Audin ja Porschen yhdessä kehittämälle PPE-perusrakenteelle, ja myös seuraavan sukupolven Porsche Macan hyödyntää samaa pohjaa. Kuten A6 e-tronin konseptiversiosta nähdään, PPE venyy moneen käyttöön ja mahdollistaa sulavan oloiset mittasuhteet myös matalampikattoisiin autoihin.
Suosittelemme
Sähkö-A6:n konseptissa oli kahden sähkömoottorin ansiosta Audin tavaramerkkeihin kuuluva neliveto, vajaan 480 hevosvoiman kokonaisteho ja 800 newtonmetrin maksimivääntö, joten ainakin numerojen valossa polttomoottorilla varustettu S6 jäisi sähköauton varjoon. Odotettavissa on kuitenkin pienempitehoisiakin versioita laajemman ostajakunnan makuun. Luiskaperäinen korimalli oli puolestaan vastaava kuin nykyisessä A7:ssä, joten Audin lähivuosien mallisto on mielenkiintoista nähdä. Nykyisellä polttomoottori-A6:lla ja A7:llä on vielä monta vuotta elinkaarta jäljellä, joten sähkömalli pitää asemoida taidokkaasti niiden rinnalle.