Yksi maailman kauneimmista avoautoista – Maserati Ghibili Spyderin ensimmäinen prototyyppi myydään Montereyssä

Maserati esitteli kuvankauniin Ghibli coupén vuoden 1966 Torinon autonäyttelyssä, ja pitkänokkaisesta gran turismosta tuli pian yksi kansainvälisen jet setin suosikeista. Myös avomallista tulvi niin runsaasti kyselyjä, että Maserati päätti teettää sellaisen prototyypin Ghia koripajalla.

Avokorisia Ghiblejä tehtiin myöhemmin 125 kappaletta, mutta alustanumerolla 1001 tunnettu ensimmäinen prototyyppi eroaa myöhemmistä tuotantomalleista monien yksityiskohtiensa osalta. Giorgetto Giugiaron mestariteoksen pohjalta luodussa avo-Ghiblin protossa on esimerkiksi ovaalin mallisten syvennysten päällä olevat ovenkahvat, kun taas bensantäyttökorkit loistavat korissa poissaolollaan. Tämä johtuu siitä, että ne on piilotettu tavaratilaan.

Myös takaluukun kansi on hieman pidempi kuin myöhemmissä tuotantoautoissa, ja sen muodoissakin on pieniä eroja. Lisäksi radioantenni on eri paikassa, ja peräpeilin merkit ovat päällekkäin rekisterikilven vasemmalla puolella. Tuotantomalleissa ne on sijoitettu erikseen kummallekin puolen perää. Tekniikan osalta Spyderin prototyyppi on identtinen tuotantoautojen kanssa, mutta sylinterinkansissa on ylimääräiset aukot tuplasytytykselle. Ne löytyvät muistakin 4,7-litraisen ja 314-hevosvoimaisen veekasin alkupään yksilöistä, mutta tuplasytytystä ei lopulta käytetty ilmeisesti yhdessäkään Ghiblissä.

Vaikka proto ei ole aivan identtinen tuotantoautojen kanssa, se esiteltiin vuoden 1968 Torinon autonäyttelyssä sekä italialaisessa Quattroruote-lehdessä ja amerikkalaisessa Road & Trackissa. Auto myös päätyi Amerikkaan jo 1970-luvulla, ja seuraavalle vuosikymmenelle tultaessa se oli seissyt pitkään varastoituna. Ghibli pysyi vähäisen käyttönsä myötä melko hyvässä kunnossa, mutta autoon asennettiin vuosien mittaan esimerkiksi peilit ja kaiuttimet.

Suosittelemme

Vuonna 2018 Maserati myytiin RM Sotheby’sin Montereyn huutokaupassa, ja uusi omistaja lähetti Ghiblin RM Auto Restoration -nimiseen firmaan entisöitäväksi. Esimerkiksi moottori ja monet apulaitteet käytiin täysin läpi, ja sama koskee myös jarruja sekä jousitusta. Kojelaudan päällinen verhoiltiin puolestaan autenttisella ”hiirenkarvakankaalla”, ja sisustaan asennettiin uudet ruskeat matot. Myös verhoilu uusittiin Maseratin ruskealla nahalla, tuulilasi vaihdettiin, Campagnolon alumiinivanteet kunnostettiin ja renkaiksi asennettiin uudet Pirelli Cinturatot.

Korikin maalattiin samassa yhteydessä alkuperäistä vastaavalla keltaisella sävyllä, ja rättikatto sai uuden ruskean kankaan. Kromiosatkin entisöitiin samassa yhteydessä, ja töiden loppulasku kohosi yli 410 000 euroon. Se on kuitenkin vain murto-osa auton hinnasta, jonka odotetaan nousevan 1,2-1,6 miljoonan euron välille Kalifornian Montereyssä muutaman viikon päästä pidettävässä huutokaupassa.

LähdeCarscoops

Lue lisää