Yksi kauneimmista Volkkareista tuli tiensä päähän – auto saattaa kuitenkin tehdä paluun täyssähköisenä

Volkswagen on tunnettu asiallisen hillityistä perusautoista, jotka eivät herätä suuria tunteita mutta eivät myöskään ylitä ärsytyskynnystä. Asiapitoiseen linjaan löytyy kuitenkin muutamia poikkeuksia. VW:n mallistoon esiteltiin jo vuonna 1974 Golfin tekniikkaan pohjautuva coupé Scirocco, joka sai pyöreämuotoisemman seuraajan 1980-luvun puolella. Kakkoskorisen Sciroccon saappaisiin astui puolestaan huomattavasti kalliimpi Corrado 1980-luvun lopulla. Se ei kohonnut hintansa vuoksi kovinkaan suureksi menestykseksi, ja niinpä Volkswagen unohti sportticoupét yli 10 vuodeksi.

Scirocco-nimi kaivettiin naftaliinista vuonna 2008, kun VW esitteli Geneven autonäyttelyssä viitoskoppaisen Golfin pohjalta tehdyn urheilumallin. Kolmannen polven Scirocco ei ollut enää viistoperäinen coupé, vaan pikemminkin litistetty hatchback. Autossa lanseerattiin Volkswagenin uusi vihaisempi naamailme, ja takalokasuojissakin oli näyttävän näköiset pullistukset. Vajaat kymmenen vuotta sitten kompaktisportit kävivät vielä mukavasti kaupaksi. Sciroccoakin meni eurooppalaisasiakkaille yli 45 000 kappaletta sen ensimmäisenä täytenä myyntivuotena, eli 2009.

Tämän jälkeen menekki kuitenkin laski pahasti monen erikoisauton tapaan, kun Sciroccon uutuudenviehätys katosi. Auto sai pari vuotta sitten faceliftin, mutta sekään ei ole saanut ostajia enää innostumaan Sciroccosta. Sportin tekniikka on alkanut olla viime vuosina jo pahasti vanhentunutta, koska se perustuu lähes 15 vuotta sitten esitellylle perusrakenteelle. Lisäksi yhä useammat asiakkaat ovat siirtyneet erilaisten katumaastureiden ja crossovereiden rattiin, mikä sinetöi Sciroccon kohtalon lopullisesti.

Viime vuonna autoa saatiin kaupaksi enää vajaat 11 000 yksilöä Euroopan markkinoilla, ja nyt Sciroccon tuotanto lopetettiin kaikessa hiljaisuudessa. Kaunislinjaisen sportin joutuminen viikatemiehen uhriksi on valitettavaa, mutta VW:n pitää saada aikaan kovia kustannussäästöjä ja karsia mallistoaan rankalla kädellä päästöskandaalin jälkimainingeissa. Sama kohtalo uhkaa muuten myös Kuplan retroversio Beetleä, jonka tekniikka on päässyt vanhenemaan pahoin Sciroccon tavoin.

Urheilullista kolmiovista Volkkaria etsivien ei tarvitse kuitenkaan heittää kirvestä kaivoon, koska Sciroccolle saatetaan kehittää seuraaja. Volkswagen panostaa lähivuosina voimakkaasti sähköautoihin, ja uudesta kompaktisportistakin ollaan tekemässä täyssähköistä. Auto perustuisi VW-konsernin muiden sähköuutuuksien tavoin MEB-perusrakenteelle, mikä tarkoittaisi täyskäännöstä vetotavan suhteen.

Konsernin tulevien sähköautojen perusversiot ovat nimittäin takavetoisia taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin vuoksi. Kaksimoottorisiakin malleja ollaan kuitenkin kehittämässä, mikä tuo mukanaan nelivedon. Kaksivetoisen perus-Sciroccon teholukema saattaisi olla 170 hevosvoiman luokkaa, ja tuplamoottorisesta nelivetocoupésta irtoaisi noin 300 heppaa. Huippuversion looginen mallinimi olisi R Volkkarin sporttiperinteiden mukaisesti.

LähdeCarsccops

Lue lisää